menu

Dropshipping-leveranciers

Dropshipment kan via veel verschillende leveranciers. Voordat dropshipping-leveranciers jou als klant accepteren, moet je vaak eerst voldoen aan bepaalde eisen. Maar ook vanuit jouw kant is het verstandig om een aantal dingen te checken voordat je een samenwerking aangaat, zodat jij en jouw klanten straks niet voor onaangename verrassingen komen te staan.

Er zijn diverse factoren die bepalen of je van dropshipment een succes kunt maken. Sommige aspecten heb je zelf in de hand, zoals de marketing en het klantcontact. Maar er blijven nog genoeg onderdelen over die de dropship-leverancier voor je verzorgt en die minstens zo belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van het product, het bewaken van de voorraden en de verzending. Reden genoeg dus om als dropshipper niet zomaar met een partij in zee te gaan. Hieronder lees je hoe je de beste dropship-leveranciers kunt selecteren voor een succesvolle samenwerking.

Ben je nog op zoek naar extra leveranciers? Voor 67 dollar biedt Salehoo toegang tot duizenden dropshipping-leveranciers wereldwijd.

Voldoet het aan de Europese producteisen?

CE-markeringVeel van de producten die via dropshipping worden aangeboden komen niet uit Europa. Dit  is geen probleem, maar de producten die je hier verkoopt moeten wel aan de Europese producteisen voldoen. Stel dat je speelgoed wilt dropshippen uit China, dan moet je kunnen aantonen dat deze producten voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Importeer je artikelen uit Europa, dan kun je de producent aansprakelijk stellen mocht er iets mis zijn met het artikel. Is het product niet in Europa gemaakt, dan is volgens de wet degene die het product heeft geïmporteerd hier aansprakelijk voor. En dat ben jij. Wanneer je wilt samenwerken met een dropshipper buiten Europa is het hierdoor extra belangrijk om documentatiemateriaal op te vragen waaruit blijkt dat de producten voldoen aan de gestelde kwaliteits- en veiligheidseisen.

Vestigingslocatie

Naast een extra check op de veiligheidseisen kan een vestigingslocatie buiten Europa ook betekenen dat de levertijd (veel) langer is dan wenselijk of dat de verzendkosten relatief hoog zijn. Daarnaast kan het zijn dat jouw klant wordt verrast met extra kosten, omdat het product niet uit Europa komt. Binnen de EU is er vrij verkeer van goederen, waardoor consumenten geen btw of invoerrechten hoeven te betalen. Buiten de EU hangt het van de orderwaarde af of er btw of invoerrechten moeten worden betaald. Deze kosten zijn voor de klant. Als die in de veronderstelling is dat hij zijn producten koopt bij een Nederlandse webshop en hij krijgt bij levering het verzoek om inklaringskosten te betalen, zal hij hier niet blij mee zijn. Dit kun je ondervangen door transparant te zijn over de vestigingslocatie en de gevolgen die dit eventueel voor je klanten heeft.

Capaciteit

Bij je keuze voor de leverancier(s) kijk je voorkeur niet alleen naar hun productaanbod, maar ook naar hun capaciteit. Sommige dropship-leveranciers hebben een eigen fabriek en kunnen snel opschalen als het moet. Andere dropshipping-leveranciers verzorgen eigenlijk alleen de distributie en hebben nauwelijks invloed op het aanbod. Schroom bij je selectie daarom niet om te vragen hoeveel orders de leverancier kan verwerken. Je wilt voorkomen dat producten niet (voldoende) leverbaar zijn.

De verzending

Verzending van dropshippingConsumenten willen hun bestelling het liefst zo snel mogelijk ontvangen. Een dropshipper die de orders snel verwerkt zodat de totale levertijd zo kort mogelijk wordt gehouden, heeft dus de voorkeur. Maar pin je bij je keuze voor de leverancier niet alleen vast op de verzendtijd, ook het verzendproces verdient de nodige aandacht. Met welke vervoerder(s) werkt de leverancier bijvoorbeeld samen en wat komt er uit de reviews naar voren over de verzending? Ook kun je ervoor kiezen om zelf eens iets te bestellen bij een aantal dropshipping-leveranciers. Hoe verliep je communicatie, moest je lang wachten op je pakket en in welke staat werd het geleverd?

Retourbeleid

De manier waarop leveranciers met de retouren omgaan verschilt per partij. Er zijn dropshipping-leveranciers die het geen probleem vinden om de retourverwerking op zich te nemen, maar er zijn ook spelers die dit weigeren. Bedenk vooraf dus goed of je wilt dat het product teruggaat naar de leverancier of naar jou. Vergeet ook niet om je te verdiepen in de kosten van beide opties. De kosten voor zendingen naar bijvoorbeeld China zijn soms hoger dan de waarde van de order. Hierdoor kan het goedkoper zijn om je verlies te pakken en de consument dezelfde bestelling zonder bijkomende kosten nogmaals te sturen. Maar stel dat dit vaak gebeurt, dan wordt het wel een erg kostbaar bedrijfsmodel en kan het beter uitpakken om te gaan voor die leverancier die wat duurder is, maar wel in de buurt zit en betere retourvoorwaarden heeft.

Productomschrijvingen en foto’s

Goede productomschrijvingen en kwalitatieve productfoto’s zijn onmisbaar in elke webshop. Naast dat het zorgt voor een professionele uitstraling voorkomt het dat mensen iets anders geleverd krijgen dan ze verwachtten. Je kunt ervoor kiezen om de productomschrijvingen van de leverancier over te nemen, maar dit is niet aan te raden. Naast dat het vaak niet alle informatie bevat die voor de klant interessant is, is het ook niet goed voor je seo-resultaten. Zelfgeschreven productomschrijvingen, waarbij je onder meer beschrijft wat de voordelen zijn van het product, vergroten de kans dat webshopbezoekers overgaan tot een aankoop.

Ben je nog op zoek naar extra leveranciers? Voor 67 dollar biedt Salehoo toegang tot duizenden dropshipping-leveranciers wereldwijd.

Wat de foto’s betreft, kun je het houden bij de foto’s die de leverancier aanlevert. Hierbij helpt het enorm als de dropship-leverancier foto’s heeft die je kunt plaatsen zonder dat je ze hoeft te bewerken. Om er zeker van te zijn dat de foto’s daadwerkelijk het eigendom zijn van de leverancier en niet gekopieerd zijn van een andere verkoper kun je de bestanden checken op Google Images. Zijn de afbeeldingen van slechte kwaliteit of werk je samen met meerdere leveranciers waardoor er geen eenheid in de productafbeeldingen zit, dan komt het vaak professioneler over wanneer je de foto’s zelf maakt. Hiervoor heb je uiteraard wel de producten nodig, maar het kan sowieso geen kwaad om elk item dat je verkoopt ook zelf te hebben aangezien jij verantwoordelijk bent voor de kwaliteit ervan.