Dropshippers

Dropshipping-leveranciers

Dropshipment kan via veel verschillende leveranciers. Voordat dropshipping-leveranciers jou als klant accepteren, moet je vaak voldoen aan voorwaarden. Maar ook vanuit jouw kant is het slim om dingen te checken voordat je gaat samenwerken met een dropshipping-leverancier.

Overzicht van dropshipping-leveranciers

Dropshippers.nl heeft een uitgebreid overzicht van dropshipping-leveranciers waarmee je direct kunt starten:

dropshippingXL

Biedt 90.000 vidaXL-producten voor je webshop. Het is vooral sterk met meubels en huis-en-tuin-producten, maar levert ook producten uit andere categorieën. Het bedrijf levert snel en regelt ook retouren. Koppelt o.a. met Shopify, WooCommerce, Shopware en Wix.

Orderchamp

Met het dropshipping-abonnement van Orderchamp heb je toegang tot leveranciers met geverifieerde merken in 8 populaire categorieën zoals Home & Living, Kids & Baby en Fashion. Liever geen vaste kosten? Je kunt ook los inkopen met lage aankoopdrempels en minimumafnames.

GOGETTERS

GOGETTERS koppelt jouw Shopify-, WooCommerce- of Prestashop-webshop aan één of meerdere betrouwbare Nederlandse dropshipping-leveranciers. Met de app automatiseer jij het importeren van producten, bijhouden van de voorraden en komen de bestellingen automatisch bij de leverancier terecht.

Everspring

Met het Nederlandse Everspring voeg je een breed assortiment aan bloemen, planten en woondecoraties toe aan je eigen webshop. De producten worden rechtstreeks vanaf de kweker bij de consument geleverd. Een account aanmaken is gratis.

Spocket

Op Spocket staan grote Europese en Amerikaanse dropshipping-leveranciers. Gemakkelijk te koppelen met webwinkelsoftware van Shopify of WooCommerce. Tienduizenden retailers werken met dit platform, het aanbod is zo groot dat er altijd leuke artikelen te vinden zijn.

B2B GRIFFATI

De Italiaanse groothandel B2B GRIFFATI biedt verschillende designermerken, inclusief enkele exclusieve Europese modemerken, tegen groothandelprijzen. Met de dropshipping-plugin Sync2Fashion voeg je eenvoudig producten toe aan een Shopify-webshop. De groothandel regelt dan de opslag en verzending.

Printful

Bij Printful kun je een assortiment opbouwen door producten te bedrukken met eigen ontwerpen. Denk aan kleding, tassen, mokken en telefoonhoesjes. Printful is vooral geschikt voor dropshippers met een eigen community of fanbase, zoals influencers en bekende Nederlanders.

BigBuy

De Spaanse dropshipping-groothandel BigBuy heeft een groot aanbod van meer dan 150.000 producten. De verzending gaat snel en artikelen zijn allemaal geschikt voor de Europese markt. Ook kun je een abonnement afsluiten vanaf 69 euro per maand, waarmee het extra diensten biedt.

Jubilee

Jubilee helpt je een eigen cosmeticamerk op te zetten via dropshipping met producten uit de Verenigde Staten. Ontwerp en verzend beautyproducten onder je eigen merk of label naar je klanten. Vooral gericht op dropshippers gebruikmaken van Shopify en verkopen in Amerika.

Hertwill

Dropshippingplatform uit Estland gericht op hoogwaardige producten van Europese merken. Met integraties voor Shopify en WooCommerce kun je eenvoudig producten toevoegen aan je webshop. Hertwill werkt enkel met leveranciers die snel leveren vanuit Europese magazijnen.

Een leverancier kiezen

Er zijn diverse factoren die bepalen of je van dropshipment een succes kunt maken. Veel heb je zelf in de hand, zoals de marketing en het klantcontact. Maar de onderdelen die de dropship-leverancier voor je verzorgt zijn net zo belangrijk. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van het product, het bewaken van de voorraden en de verzending. Reden genoeg dus om selectief te zijn als je de beste dropship-leveranciers uitkiest voor jouw onderneming.

producten verkopen van dropshipping-leveranciers

Voldoen je producten aan de Europese regels?

CE-markeringDe meeste producten komen niet uit Europa. Via dropshipping kun je eenvoudig de stap van groothandels overslaan en zelf producten importeren, maar als je die hier verkoopt moeten die wel aan de Europese veiligheidseisen voldoen.

Controleer vooraf of je de producten kunt aanbieden op de Europese markt. Stel dat je speelgoed wilt dropshippen uit China, dan moet je kunnen aantonen dat deze producten voldoen aan de Europese wet- en regelgeving. Importeer je artikelen uit Europa, dan kun je de producent aansprakelijk stellen als er iets mis is met het artikel. Is het product niet in Europa gemaakt, dan is volgens de wet degene die het product heeft geïmporteerd hier aansprakelijk voor. En dat ben jij.

Wanneer je wilt samenwerken met een groothandel of dropshipper buiten Europa is het hierdoor extra belangrijk om documentatiemateriaal op te vragen waaruit blijkt dat de producten voldoen aan de gestelde kwaliteits- en veiligheidseisen.

Vestigingslocatie in Europa

Er zijn ook voldoende Nederlandse dropshippers. Een Nederlandse dropshipping-leverancier heeft veel voordelen, maar je kunt ook producten verkopen van buitenlandse leveranciers. Naast een extra check op de veiligheidseisen kan een locatie van een dropshipping-leverancier buiten Europa betekenen dat de levertijd (veel) langer is of dat de verzendkosten hoger zijn. Pas hierbij op dat je de klant niet verrast met extra kosten als het product niet uit Europa komt.

Binnen de EU is er vrij verkeer van goederen, waardoor consumenten geen btw of invoerrechten hoeven te betalen. Buiten de EU hangen de btw en invoerrechten af van de orderwaarde. Deze kosten zijn voor de klant. Als die denkt dat hij producten koopt bij een Nederlandse webshop en bij levering ontdekt dat er inklaringskosten bovenop komen, kan dit voor extra retouren zorgen.

Capaciteit

Bij je keuze voor de leverancier(s) kijk je voorkeur niet alleen naar hun productaanbod, maar ook naar hun capaciteit. Sommige dropship-leveranciers hebben een eigen fabriek en kunnen snel opschalen als het moet. Andere dropshipping-leveranciers verzorgen eigenlijk alleen de distributie en hebben nauwelijks invloed op het aanbod. Vraag bijvoorbeeld eens hoeveel orders de leverancier kan verwerken. Je wilt voorkomen dat producten niet (voldoende) leverbaar zijn.

De verzending

Verzending van dropshippingConsumenten willen hun bestelling het liefst zo snel mogelijk ontvangen. Een dropshipper die de orders snel verwerkt zodat de totale levertijd zo kort mogelijk wordt gehouden, heeft dus de voorkeur. Maar kijk verder dan de verzendtijd, ook het verzendproces verdient de nodige aandacht. Met welke vervoerder(s) werkt de leverancier bijvoorbeeld samen en wat komt er uit de reviews naar voren over de verzending? Ook kun je ervoor kiezen om zelf eens iets te bestellen bij een aantal dropshipping-leveranciers. Hoe verliep je communicatie, moest je lang wachten op je pakket en in welke staat werd het geleverd?

Retourbeleid

De manier waarop leveranciers met de retouren omgaan verschilt per partij. Er zijn dropshipping-leveranciers die het geen probleem vinden om de retourverwerking op zich te nemen, maar er zijn ook spelers die dit weigeren. Bedenk vooraf dus goed of je wilt dat het product teruggaat naar de leverancier of naar jou.

Kijk goed naar de kosten van beide opties. De kosten voor zendingen naar bijvoorbeeld China zijn soms hoger dan de waarde van de order. Dan kan het goedkoper zijn om je verlies te pakken en de consument dezelfde bestelling zonder bijkomende kosten nogmaals te sturen. Maar als dit vaak gebeurt, dan ben je soms beter af met een leverancier die wat duurder is, maar wel in de buurt zit en betere retourvoorwaarden heeft.

Productomschrijvingen en -foto’s

Goede productomschrijvingen en kwalitatieve productfoto’s zijn onmisbaar in elke webshop. Naast dat het zorgt voor een professionele uitstraling voorkomt het dat mensen iets anders geleverd krijgen dan ze verwachtten.

Je kunt ervoor kiezen om de productomschrijvingen van de leverancier over te nemen, maar dit is niet aan te raden. Naast dat leveranciers soms niet alle informatie bieden die de klant zoekt, is het ook niet goed voor je SEO-resultaten. Zelfgeschreven productomschrijvingen vergroten de kans dat je webshop-bezoekers overgaan tot een aankoop.

Ook met de foto’s betreft kun je de afbeeldingen gebruiken die de leverancier aanlevert. Hierbij helpt het enorm als de dropship-leverancier foto’s heeft die je kunt plaatsen zonder dat je ze hoeft te bewerken. Om er zeker van te zijn dat de foto’s daadwerkelijk het eigendom zijn van de leverancier kun je de bestanden checken op Google Images.

Is de kwaliteit van de foto’s onvoldoende, of werk je samen met meerdere leveranciers waardoor er geen eenheid in de productafbeeldingen zit, dan kun je deze zelf (laten) maken. Hiervoor heb je de producten nodig. Met dropshipping is dat niet standaard, maar het is vrijwel altijd slim om elk item dat je verkoopt ook zelf te hebben gezien. Zowel voor het leveren van je klantenservice als omdat jij verantwoordelijk bent voor de kwaliteit ervan.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Dropshippers.nl, Ondernemen & Internet, investeerders.nl, Ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Alle artikelen van Dirkjan