Dropshipping-leveranciers

Dropshipment kan via veel verschillende leveranciers. Voordat dropshipping-leveranciers jou als klant accepteren, moet je vaak eerst voldoen aan bepaalde eisen. Maar ook vanuit jouw kant is het verstandig om een aantal dingen te checken voordat je een samenwerking aangaat met een dropshipping-leverancier.

Overzicht van dropshipping-leveranciers

Dropshippers.nl heeft een uitgebreid overzicht van enkele dropshipping-leveranciers waarmee je direct kunt starten:

dropshippingXL biedt 90.000 vidaXL-producten voor jouw webwinkel. Het is vooral sterk met meubels en huis-en-tuin-producten, maar levert daarnaast ook producten uit vele andere categorieën. Het bedrijf levert snel en regelt ook retouren. Koppelt o.a. met Lightspeed, Magento en WooCommerce.

Het b2b-platform Orderchamp staat vol met retail-groothandels met lage aankoopdrempels en minimumafnames. Sinds eind 2023 kun je er ook een dropshipping-abonnement afsluiten. Handig om aanvullingen te vinden op je assortiment, of zelfs om hiermee een heel totaalaanbod mee te realiseren.

GOGETTERS koppelt jouw Shopify-, WooCommerce- of Prestashop-webshop aan één of meerdere betrouwbare Nederlandse dropshipping-leveranciers. Met de app automatiseer jij het importeren van producten, bijhouden van de voorraden en komen de bestellingen automatisch bij de leverancier terecht.

Met het Nederlandse Everspring voeg je een breed assortiment aan bloemen, planten en woondecoraties toe aan je eigen webshop. De producten worden rechtstreeks vanaf de kweker bij de consument geleverd. Een account aanmaken is gratis.

Op Spocket staan grote Europese en Amerikaanse dropshipping-leveranciers. Gemakkelijk te koppelen met webwinkelsoftware van Shopify of WooCommerce. Tienduizenden retailers werken met dit platform, het aanbod is zo groot dat er altijd leuke artikelen te vinden zijn.

De Italiaanse groothandel B2B GRIFFATI biedt verschillende designermerken, inclusief enkele exclusieve Europese modemerken, tegen groothandelprijzen. Met de dropshipping-plugin Sync2Fashion voeg je eenvoudig producten toe aan een Shopify-webshop. De groothandel regelt dan de opslag en verzending.

Bij Printful kun je een assortiment opbouwen door producten te bedrukken met eigen ontwerpen. Denk aan kleding, tassen, mokken en telefoonhoesjes. Printful is vooral geschikt voor dropshippers met een eigen community of fanbase, zoals influencers en bekende Nederlanders.

De Spaanse dropshipping-groothandel BigBuy heeft een groot aanbod van meer dan 150.000 producten. De verzending gaat snel en artikelen zijn allemaal geschikt voor de Europese markt. Ook kun je een abonnement afsluiten vanaf 69 euro per maand, waarmee het extra diensten biedt.

01Supply biedt een netwerk van meer dan duizend leveranciers wereldwijd, die je tegelijkertijd kunt aansluiten. Lidmaatschap is gratis en met Shopify zijn alle bestellingen en tracking geautomatiseerd.

Jubilee helpt je een eigen cosmeticamerk op te zetten via dropshipping met producten uit de Verenigde Staten. Ontwerp en verzend beautyproducten onder je eigen merk of label naar je klanten. Vooral gericht op dropshippers gebruikmaken van Shopify en verkopen in Amerika.

Een leverancier kiezen

Er zijn diverse factoren die bepalen of je van dropshipment een succes kunt maken. Sommige aspecten heb je zelf in de hand, zoals de marketing en het klantcontact. Maar er blijven nog genoeg onderdelen over die de dropship-leverancier voor je verzorgt en die minstens zo belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van het product, het bewaken van de voorraden en de verzending. Reden genoeg dus selectief te zijn voor je als dropshipper de beste dropship-leveranciers selecteert.

producten verkopen van dropshipping-leveranciers

Voldoet het aan de Europese producteisen?

CE-markeringVeel van dropshipping-producten komen niet uit Europa. Via dropshipping kun je eenvoudig de stap van groothandels overslaan en zelf producten importeren, maar als je de producten hier verkoopt moeten die wel aan de Europese producteisen voldoen.

Controleer vooraf of je de producten kunt aanbieden op de Europese markt. Stel dat je speelgoed wilt dropshippen uit China, dan moet je kunnen aantonen dat deze producten voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Importeer je artikelen uit Europa, dan kun je de producent aansprakelijk stellen mocht er iets mis zijn met het artikel. Is het product niet in Europa gemaakt, dan is volgens de wet degene die het product heeft geïmporteerd hier aansprakelijk voor. En dat ben jij.

Wanneer je wilt samenwerken met een groothandel of dropshipper buiten Europa is het hierdoor extra belangrijk om documentatiemateriaal op te vragen waaruit blijkt dat de producten voldoen aan de gestelde kwaliteits- en veiligheidseisen.

Vestigingslocatie in Europa

Er zijn ook voldoende Nederlandse dropshippers. Een Nederlandse dropshipping-leverancier heeft veel voordelen, maar je kunt ook producten verkopen van buitenlandse leveranciers. Naast een extra check op de veiligheidseisen kan een locatie van een dropshipping-leverancier buiten Europa betekenen dat de levertijd (veel) langer is dan wenselijk of dat de verzendkosten hoger zijn. Pas hierbij op dat je de klant niet verrast met extra kosten als het product niet uit Europa komt.

Binnen de EU is er vrij verkeer van goederen, waardoor consumenten geen btw of invoerrechten hoeven te betalen. Buiten de EU hangen de btw en invoerrechten af van de orderwaarde. Deze kosten zijn voor de klant. Als die denkt dat hij zijn producten koopt bij een Nederlandse webshop en pas bij levering ontdekt dat er inklaringskosten bovenop komen, kan dit voor extra retouren zorgen.

Capaciteit

Bij je keuze voor de leverancier(s) kijk je voorkeur niet alleen naar hun productaanbod, maar ook naar hun capaciteit. Sommige dropship-leveranciers hebben een eigen fabriek en kunnen snel opschalen als het moet. Andere dropshipping-leveranciers verzorgen eigenlijk alleen de distributie en hebben nauwelijks invloed op het aanbod. Schroom bij je selectie daarom niet om te vragen hoeveel orders de leverancier kan verwerken. Je wilt voorkomen dat producten niet (voldoende) leverbaar zijn.

De verzending

Verzending van dropshippingConsumenten willen hun bestelling het liefst zo snel mogelijk ontvangen. Een dropshipper die de orders snel verwerkt zodat de totale levertijd zo kort mogelijk wordt gehouden, heeft dus de voorkeur. Maar pin je bij je keuze voor de leverancier niet alleen vast op de verzendtijd, ook het verzendproces verdient de nodige aandacht. Met welke vervoerder(s) werkt de leverancier bijvoorbeeld samen en wat komt er uit de reviews naar voren over de verzending? Ook kun je ervoor kiezen om zelf eens iets te bestellen bij een aantal dropshipping-leveranciers. Hoe verliep je communicatie, moest je lang wachten op je pakket en in welke staat werd het geleverd?

Retourbeleid

De manier waarop leveranciers met de retouren omgaan verschilt per partij. Er zijn dropshipping-leveranciers die het geen probleem vinden om de retourverwerking op zich te nemen, maar er zijn ook spelers die dit weigeren. Bedenk vooraf dus goed of je wilt dat het product teruggaat naar de leverancier of naar jou. Vergeet ook niet om je te verdiepen in de kosten van beide opties. De kosten voor zendingen naar bijvoorbeeld China zijn soms hoger dan de waarde van de order. Hierdoor kan het goedkoper zijn om je verlies te pakken en de consument dezelfde bestelling zonder bijkomende kosten nogmaals te sturen. Maar stel dat dit vaak gebeurt, dan wordt het wel een erg kostbaar bedrijfsmodel en kan het beter uitpakken om te gaan voor die leverancier die wat duurder is, maar wel in de buurt zit en betere retourvoorwaarden heeft.

Productomschrijvingen en foto’s

Goede productomschrijvingen en kwalitatieve productfoto’s zijn onmisbaar in elke webshop. Naast dat het zorgt voor een professionele uitstraling voorkomt het dat mensen iets anders geleverd krijgen dan ze verwachtten. Je kunt ervoor kiezen om de productomschrijvingen van de leverancier over te nemen, maar dit is niet aan te raden.

Naast dat leveranciers soms niet alle informatie bieden die de klant zoekt, is het ook niet goed voor je seo-resultaten. Zelfgeschreven productomschrijvingen, waarbij je onder meer beschrijft wat de voordelen zijn van het product, vergroten de kans dat webshopbezoekers overgaan tot een aankoop.

Wat de foto’s betreft, kun je het houden bij de foto’s die de leverancier aanlevert. Hierbij helpt het enorm als de dropship-leverancier foto’s heeft die je kunt plaatsen zonder dat je ze hoeft te bewerken. Om er zeker van te zijn dat de foto’s daadwerkelijk het eigendom zijn van de leverancier en niet gekopieerd zijn van een andere verkoper kun je de bestanden checken op Google Images.

Zijn de afbeeldingen van slechte kwaliteit of werk je samen met meerdere leveranciers waardoor er geen eenheid in de productafbeeldingen zit, dan komt het vaak professioneler over wanneer je de foto’s zelf maakt. Hiervoor heb je uiteraard wel de producten nodig, maar het kan sowieso geen kwaad om elk item dat je verkoopt ook zelf te hebben aangezien jij verantwoordelijk bent voor de kwaliteit ervan.