Dropshipping via Shopify

Shopify wordt veel gebruikt door dropshippers. Via de eigen dropshipping-plugin, waarmee je toegang krijgt tot duizenden leveranciers op AliExpress, of via een van de vele andere Shopify dropshipping-apps. Hoe werkt het, wat kost het en zijn er ook nadelen?

dropshipping via een van de vele Shopify-plugins Shopify heeft verschillende integraties met leveranciers. De eigen dropshipping-plugin Oberlo is het populairst. Werk je liever met Europese of Amerikaanse dropship-leveranciers, dan heeft het hier ook voldoende mogelijkheden voor.

En wil je je assortiment aanbieden via social media, dan kan dit met behulp van koopknoppen. Ook kun je je Shopify-webwinkel koppelen aan eBay en Amazon.

Wie is Shopify: achtergrondinformatie

Shopify is een internationale aanbieder van webwinkelsoftware. In eerste instantie was de softwareaanbieder vooral actief in Engelstalige landen, maar door de software te lokaliseren wint het ook in andere landen steeds meer terrein. Sinds 2019 is de software beschikbaar in het Nederlands, waardoor je hier steeds meer Shopify-gebruikers vindt.

Volgens de website Builtwith zijn er medio 2021 bijna 2,3 miljoen actieve Shopify-webshops. In Nederland maken een kleine 21.000 ondernemers gebruik van de software, waaronder de nodige dropship-ondernemers.

Wat kost Shopify?

Shopify werkt met meerdere abonnementen, die oplopen van 29 dollar tot 299 dollar per maand. Hoe hoger je abonnement, des te lager de transactiekosten zijn die je betaalt bovenop het maandabonnement. De software rekent namelijk een vergoeding per verkocht product, van één of twee procent per verkoop. Alleen bij het duurste abonnement vervallen deze transactiekosten.

Hoe kun je dropshippen via Shopify?

Dropshippen via OberloDe makkelijkste manier om te dropshippen via Shopify is met de eigen dropshipping-plugin Oberlo. Deze gratis plugin legt een directe verbinding tussen Shopify en het inkoopplatform AliExpress, waarmee je toegang krijgt tot duizenden leveranciers.

Het merendeel van deze fabrikanten en groothandels is afkomstig uit China, wat zorgt voor relatief lage prijzen.

Oberlo is de eigen dropshipping-plugin van Shopify.

Om te kunnen dropshippen via Oberlo heb je een abonnement nodig. Hierbij heb je de keuze uit drie varianten. De mogelijkheden verschillen niet veel, het voornaamste verschil zit in het aantal producten dat je mag importeren naar je webshop en het aantal orders dat je maandelijks maximaal mag verwerken.

Wil je eerst testen of dropshipping wel iets voor jou is, dan kun je beginnen met het gratis pakket. Je mag dan maximaal vijftig bestellingen per maand plaatsen. Voor 29,90 dollar per maand (het basic-pakket) mag je maandelijks vijfhonderd orders inschieten bij AliExpress. En voor 79,90 dollar per maand (de pro-versie) kun je onbeperkt bestellingen plaatsen bij AliExpress.

Wat zijn de voor- en nadelen van Oberlo?

Dropshipping via Oberlo heeft meerdere voordelen. Om te beginnen staat Shopify bekend als een gebruiksvriendelijk en laagdrempelig platform. Voor de Oberlo-plugin geldt hetzelfde, waardoor je snel en eenvoudig een mooie dropshipping-webshop kunt lanceren. De gebruiksvriendelijkheid is tegelijkertijd een nadeel, aangezien je bepaald niet de enige bent met dit idee.

Voor de concurrent is het net zo makkelijk om te dropshippen.

Zo makkelijk als het voor jou is om een shop te lanceren, zo eenvoudig is het ook voor concurrenten. Bovendien krijgen zij toegang tot dezelfde leveranciers. De kans dat je een (vrijwel) identieke shop treft is hiermee waarschijnlijk het grootste nadeel van Oberlo. Daarnaast gebeurt het steeds vaker dat consumenten zelf hun slag slaan op AliExpress als ze duidelijk kunnen zien dat je hier inkoopt.

Dropshipping vanuit China

Dropshipping vanuit ChinaEen ander aspect om rekening mee te houden is de herkomst van de artikelen. In China gelden andere kwaliteitseisen dan in Europa. En aangezien je de producten hier op de markt brengt, zal je je moeten houden aan de strengere Europese wetgeving. Vooral in niches als speelgoed, erotiek en cosmetica is veiligheid extra belangrijk. Een extra check kan dus geen kwaad.

In China gelden andere kwaliteitseisen dan in Europa.

Ook de lange(re) levertijd kan een struikelblok zijn voor consumenten om bij jou te bestellen. Een levertijd van meerdere weken is gebruikelijk. Met een express-zending kan het logistieke traject worden versneld, maar qua levertijd kun je nooit concurreren met een webwinkel die de producten zelf op voorraad heeft of samenwerkt met een Europese leverancier.

Zo selecteer je een geschikte leverancier

Het miljoenenaanbod op AliExpress kan in het begin wat overweldigend zijn. Daarnaast is het soms lastig om op afstand te bepalen welke van de duizenden leveranciers betrouwbaar zijn en welke partijen je beter kunt vermijden. Om je te helpen bij je (voor)selectie heeft Oberlo een lijst samengesteld met leveranciers die al een bepaalde kwaliteit hebben laten zien op AliExpress.

Oberlo werkt met verschillende keurmerken voor de leveranciers.

Het hoogste keurmerk is het stempel Verified Supplier. Deze leveranciers hebben minimaal duizend orders verwerkt, die in minstens 95 procent van de gevallen op tijd zijn geleverd. Een ander keurmerk is Oberlo Suppliers. Van deze leveranciers zijn de magazijnen en bedrijfsdocumenten gecheckt, waardoor je mag aannemen dat je te maken hebt met serieuze spelers.

Dropshipping vanuit Europa

Wat is dropshipping?Werk je liever samen met leveranciers die wat dichterbij zijn? Shopify heeft diverse koppelingen met Europese groothandels en producenten, zoals BigBuy, Spocket en Modalyst. BigBuy richt zich op Europese leveranciers, bij Spocket en Modalyst vind je ook Amerikaanse bedrijven.

Het voordeel van Europese leveranciers is dat de kwaliteit over het algemeen hoger is, terwijl de levertijd met enkele dagen heel acceptabel is. Hier staat tegenover dat het prijsniveau van Europese spelers hoger is.

Hoe werkt dropshipping via social media-kanalen?

Wil je (een deel van) jouw assortiment verkopen via social media, dan kun je dit doen met behulp van een koopknop. Deze knop kun je zien als een snelkoppeling naar een andere verkoopplaats dan jouw Shopify-webshop. Met de koopknop kun je productafbeeldingen, productbeschrijvingen en prijzen tonen.

Met koopknoppen kun je verkopen op social media.

Je kunt de koopknop gebruiken voor social mediakanalen als Instagram en Facebook, maar je kunt ze ook plaatsen in bijvoorbeeld een blogpost of een emailcampagne. In elk abonnement zit de optie om koopknoppen te maken. Wel heb je een betaalprovider nodig die deze betalingen ondersteunt. Dit overzicht vind je via Shopify.

Producten verkopen via marktplaatsen

Marktplaatsen zoals Amazon en eBay zijn voor veel webwinkeliers interessante verkoopkanalen. Ook als dropship-ondernemer kun je hier je assortiment slijten. Voor eBay heeft Shopify een directe koppeling. Je kunt deze integratie maken door in de lijst ‘verkoopkanalen’ eBay te selecteren.

Amazon werkt net even anders. Om hier te kunnen verkopen, heb je meer nodig dan alleen een activatie van het Amazon-verkoopkanaal. Je kunt je producten handmatig aanbieden (via de optie ‘vermelding’ onder de tab ‘Amazon’), maar je kunt het ook semi-geautomatiseerd doen met de app Voorraadbron (beter bekend als Inventory Source).

Voor de app betaal je 99 dollar per maand. Er is ook een gratis abonnement, maar hierbij vervalt de optie om de producten op marktplaatsen te tonen. Je krijgt dan wel de toegang tot 230 dropshipping-leveranciers.