Dropshipping beginnen

Je kunt eenvoudig een webwinkel met dropshipping beginnen. Maar om daarmee succesvol te zijn is het essentieel om de juiste niche, leveranciers, ecommerce-software en marketingstrategieën te kiezen. De concurrentie is zwaar en een groot deel stopt binnen twee jaar.

Inhoud:

Korte samenvatting

  • Start je dropshipping-bedrijf binnen de juiste niche met passie en winst in gedachten.
  • Bouw sterke relaties op met betrouwbare leveranciers voor meer succes.
  • Retouren en klantenservice vragen extra aandacht bij dropshipping.

Wat is dropshipping?

ondernemer met een succesvolle dropshipping businessDropshipping is een bedrijfsmodel waarbij je producten online verkoopt zonder dat je ze zelf op voorraad hebt. Zodra een klant een product bij jou koopt, gaat de order direct door naar de leverancier.

Dropshipping-leveranciers verzenden producten rechtstreeks naar de klant. Terwijl de leverancier zich bezighoudt met de logistieke afhandeling kun jij je richten op de marketing en klantenservice.

Met dropshipping heb je zelf geen voorraad nodig.

Voor- en nadelen

Een van de grootste voordelen van het starten van een dropshipping-bedrijf zijn de lage opstartkosten. Je hoeft niet te investeren in voorraad of opslagruimte. Bovendien kun je met dropshipping nieuwe producten en niches testen zonder dat je het risico loopt dat je met onverkochte artikelen blijft zitten. Hierdoor kun je je snel aanpassen aan trends in de markt.

Als je er niet in slaagt om betrouwbare leveranciers te vinden, is je dropshipping-bedrijf gedoemd te mislukken. Je leverancier vervult op meerdere vlakken een belangrijke rol. Denk aan het picken en inpakken van het product, de logistieke afhandeling van de bestelling en het beheren van de voorraad.

De juiste niche kiezen

Om je te onderscheiden van anderen is het kiezen van de juiste niche erg belangrijk. Het helpt als je assortiment aansluit bij je interesses, en aantoonbaar winstgevend is. Denk bijvoorbeeld aan niches die zichzelf al hebben bewezen, zoals dierbenodigdheden, woningdecoratie of gezondheidsproducten.

seizoensgebonden niche of niet

Seizoensgebonden niches of niet

Waar sommige niches het gehele jaar een vrij constante vraag hebben, spelen andere niches juist in op specifieke momenten. Denk bijvoorbeeld aan de verkoop van zwemkleding, schaatsen of kerstdecoratie. Wat het beste is, hangt af van jouw voorkeuren. Vind je het fijn om een loyaal klantenbestand op te bouwen, dan is een niet-seizoensgebonden niche net wat geschikter. Denk bijvoorbeeld aan modeartikelen, sieraden en elektronica.

Winstmarges zijn tijdens de piekperiodes vaak hoger.

Seizoensgebonden niches vragen vaak wat meer inspanning om klanten aan je te binden tijdens het laagseizoen. Daar staat tegenover dat de winstmarges meestal wat hoger zijn tijdens piekperiodes. Om te bepalen welk type product het meest geschikt is voor je dropshipping-bedrijf kun je de voor- en nadelen van alle niches zorgvuldig met elkaar afwegen.

Betrouwbare leveranciers selecteren

Een dropshipping-bedrijf valt of staat met de kwaliteit van de leveranciers. Bij het kiezen van een leverancier is het belangrijk om rekening te houden met hun productiecapaciteit, prestaties, kwaliteit van de producten, prijzen, leversnelheid en eventuele risico’s.

Bestel altijd eerst zelf een aantal items.

Voordat je een dropshipping-leverancier kiest, is het verstandig om eerst zelf een aantal artikelen te bestellen. Naast dat je de producten zelf kunt testen, krijg je ook een goed beeld van de verzending en de communicatie vanuit de leverancier. Stuurt de leverancier bijvoorbeeld een orderbevestiging, krijg je een track-en-trace code en komt het pakket in goede staat aan?

Verkoop producten aan klanten in meer dan 30 landen met dropshippingXL. Met o.a. een magazijn in Nederland biedt het een groot aanbod en een snelle levering aan jouw klanten.

Sterke relaties opbouwen

Als je een sterke relatie weet op te bouwen met je leverancier(s), is de kans groter dat je scherpe prijzen krijgt. Bovendien leidt een grotere loyaliteit vaak tot een betere klantenservice. Wees dus flexibel, sta open voor onderhandelingen en werk samen aan een oplossing bij eventuele problemen.

Een webwinkel opzetten

webwinkel makenVoordat je kunt starten met je dropshipping-bedrijf heb je eerst een webwinkel nodig. Hiervoor zijn verschillende platforms beschikbaar, zoals Shopify, WooCommerce, Wix, BigCommere en Magento.

Bij het kiezen van een aanbieder is het belangrijk om rekening te houden met het gebruiksgemak, de beschikbare functies, de aanpassingsmogelijkheden en de koppelmogelijkheden.

Sommige platforms hebben al koppelingen met leveranciers.

Sommige software-aanbieders houden al rekening met dropshipping. Zij hebben al koppelingen met diverse leveranciers, waardoor je makkelijker een dropshipping-bedrijf kunt starten. Let bij je keuze ook op het type leverancier. Waar sommige aanbieders van webwinkelsoftware samenwerken met Aziatische groothandels, zijn anderen juist sterker in het koppelen met Europese of Amerikaanse leveranciers.

Om klanten aan je te binden, is het belangrijk om een fijne winkelervaring te creëren. Zorg voor een eenvoudige navigatie, uitgebreide productomschrijvingen en kwalitatieve afbeeldingen. Daarnaast is het belangrijk om je webwinkel te optimaliseren voor zoekmachines, zodat potentiële klanten je kunnen vinden.

Marketingstrategieën voor meer succes

Om je dropshipping-bedrijf te promoten en de verkoop te stimuleren, kun je niet meer zonder goede online marketingstrategieën. Denk bijvoorbeeld aan social media, samenwerkingen met andere retailers, e-mailmarketing, affiliatemarketing en influencermarketing. Welke manieren voor jou het meest effectief zijn, hangt vooral samen met jouw doelgroep.

Social mediaplatforms zoals Facebook, Instagram en TikTok lenen zich goed voor het vergroten van je bereik. Maar, om je dropshipping-bedrijf effectief onder de aandacht te brengen is het essentieel om interessante content te creëren. Als je uitsluitend verkoopgerichte content plaatst, haken volgers al snel af. Wissel commerciële posts dus voldoende af met andere berichten.

influencer marketing

Samenwerkingen met influencers

Influencers jouw producten laten promoten kan een goede manier zijn om een nieuwe doelgroep te bereiken. Hierbij is het wel belangrijk dat de influencers met wie je samenwerkt past bij jouw webwinkel. Het komt weinig geloofwaardig over als er nauwelijks raakvlakken zijn. Kijk dus goed naar eerdere posts, het aantal volgers, de betrokkenheid en de interactie die de influencer met de achterban heeft.

E-mailmarketing

E-mailmarketing kan een krachtig hulpmiddel zijn om je dropshipping-bedrijf te promoten. Door gerichte e-mail naar je klantenbestand te sturen, kun je bijvoorbeeld nieuwe producten onder de aandacht brengen of bepaalde artikelen uitlichten.

Om het meeste uit je e-mailmarketingcampagnes te halen, is het verstandig om dit consistent te doen. Het haalt vaak weinig uit als je slechts sporadisch een mail stuurt. Zorg dus voor een goede planning én een interessante inhoud.

Juridische en financiële aspecten

pakket ontvangenOndanks dat je bij dropshipping niet alle werkzaamheden zelf uitvoert, ben jij als verkoper wel aansprakelijk. De consument koopt namelijk bij jou, waardoor jij verantwoordelijk bent voor de bestelling. Komt het product niet aan bij de klant, is het beschadigd of valt het tegen, dan is het aan jou om een passende oplossing te bedenken.

Jij bent op alle vlakken aansprakelijk.

Ook ben jij op juridisch vlak aansprakelijk. Als producten niet voldoen aan de Europese kwaliteits- en veiligheidseisen ben jij dus verantwoordelijk. Werk je samen met Aziatische leveranciers, dan is het belangrijk om hier extra aandacht aan te besteden. Europese veiligheidseisen zijn strikter dan de Aziatische.

Wanneer je de producten niet eerst zelf in handen hebt gehad, is het erg lastig om de kwaliteit te beoordelen. Zeker bij niches als kinderspeelgoed en cosmetica, waarbij extra veiligheidseisen gelden, is het belangrijk om niets aan het toeval over te laten.

Je webwinkel optimaliseren

Om succesvol te zijn met dropshipping-bedrijf is het belangrijk om je webwinkel te optimaliseren. Neem dus nooit de productomschrijving over van je leverancier, maar maak zelf overtuigende teksten waarin je de kenmerken en voordelen van de artikelen benadrukt.

Eigen productomschrijvingen scoren beter.

Consumenten hebben meestal geen zin om lappen tekst te lezen. Zorg ervoor dat de tekst goed te scannen is door kopjes, opsommingstekens en korte alinea’s te gebruiken. Ook reviews van anderen kunnen de conversie stimuleren. Mits zij tevreden zijn over het product en de dienstverlening.

Klantenservice en retouren

Een goede klantenservice is altijd belangrijk. Maar voor een dropshipping-bedrijf is het nóg belangrijker. Omdat de gehele orderverwerking bij de leverancier ligt, heb je als verkoper maar beperkt contact met je klant. Door extra aandacht te besteden aan de klantenservice weet je toch wat er speelt bij je doelgroep. Ook helpt het bij de klantenbinding, de samenwerking met je leveranciers en het imago van je dropshipping-bedrijf.

Retouren vragen extra aandacht bij dropshipping. Het is namelijk niet vanzelfsprekend dat leveranciers retouren accepteren. Vooral bij Aziatische leveranciers is dit meestal niet mogelijk. Bovendien zitten consumenten er niet op te wachten om hun product terug te sturen naar het buitenland. In veel gevallen weegt de artikelwaarde niet op tegen de verzendkosten.

Niet elke leverancier accepteert retouren.

Als dropship-webwinkel zit jij met hetzelfde probleem. Zelfs als je leverancier retouren accepteert, zal dit vanwege de verzendkosten flink drukken op je marge. Het loont dus de moeite om regelmatig je aanbod onder de loep te nemen. Durf afscheid te nemen van producten die vaak worden teruggestuurd, zodat je je kunt richten op winstgevende artikelen.

product retourneren

Welke rechtsvorm kies je?

Bij het starten van je dropshipping-bedrijf kun je kiezen uit verschillende rechtsvormen. De populairste vormen zijn de eenmanszaak en de besloten vennootschap (bv). De eenmanszaak is het makkelijkst op te zetten, maar biedt weinig bescherming. Als er iets mis gaat met je dropshipping-bedrijf ben je hier als ondernemer volledig aansprakelijk voor, ook met je privévermogen.

Bij een bv is je dropshipping-bedrijf gescheiden van je privéleven. Bij eventuele schulden is de onderneming hiervoor aansprakelijk en zijn persoonlijke bezittingen beter beschermd. Je kunt een bv niet zelf inschrijven bij de Kamer van Koophandel. De oprichting gebeurt via een notariële akte, waardoor je notaris nodig hebt. De kosten hiervan variëren tussen de 300 en 3.000 euro.

Veelgestelde vragen

Veel gestelde vragen over het starten van een dropshipping bedrijf zijn:

Hoe kan een starter beginnen met dropshipping?

Het starten van een dropshipping-bedrijf is eenvoudiger dan ooit. Begin met het bepalen van de juiste niche, doe onderzoek naar vergelijkbare aanbieders, ga op zoek naar betrouwbare leveranciers, bouw een webwinkel en start met het promoten van je bedrijf.

Hoe winstgevend is dropshipping?

Hoe winstgevend dropshipping is hangt erg af van je niche, de mate waarin je onderscheidend bent van de concurrent en je marketinginspanningen. Dropshipping kan een aantrekkelijk verdienmodel zijn, maar er zijn ook veel dropshipping-bedrijven die weinig verdienen omdat ze opgaan in de massa.

Is 500 euro genoeg om te beginnen met dropshipping?

Om een dropshipping-bedrijf te starten is 500 euro voldoende. Als dropshipper heb je relatief weinig startkapitaal nodig, omdat je geen voorraad hoeft aan te leggen of zit met opslagruimte. Wel moet je net als andere webwinkeliers een webshop lanceren, marketingbudget vrijmaken en rekening houden met aspecten die je winstmarge drukken zoals retouren.