Producten importeren in je webshop

Wanneer je producten in je webshop wilt importeren, kun je dit handmatig of geautomatiseerd doen. Als je werkt met verschillende leveranciers of stappen kun je werken met datafeeds. De opties toelichting op het integreren van het productaanbod van jouw leverancier(s).

Een datafeed van je producten aanmaken

Producten importeren via csv of xmlMet een beperkt aanbod is het importeren van producten in je webshop nog wel te overzien, ook wanneer je dit handmatig doet. De meeste webwinkeliers die dit proces niet hebben geautomatiseerd, importeren de producten via feeds. Bijvoorbeeld via CSV- en XML-bestanden.

Een datafeed kun je zien als een bestand met productinformatie van één of meerdere producten. Denk aan de productnaam, de prijs, een productomschrijving en een aantal afbeeldingen. Het doel van een datafeed is om snel data te kunnen uitwisselen. Hoe meer data je invult, des te sterker de productinformatie wordt.

Ben je nog op zoek naar leveranciers die gemakkelijk te koppelen zijn aan jouw webshop? Zie ons overzicht van dropshipping-leveranciers.

Waar moet je op letten bij het importeren van datafeeds?

Als je de informatie uit de feeds één op één overneemt van je leverancier, is de kans groot dat je nauwelijks onderscheidend bent van je concurrent. Voor je concurrentiepositie – en de resultaten in de zoekmachines – werkt het beter als je je eigen productomschrijvingen maakt. Om een goede beschrijving te kunnen maken, helpt het uiteraard als de basis van de leverancier al goed is.

Als je data overneemt van je leverancier is je webshop minder snel onderscheidend.

Wat ook goed is om op te letten is in welke talen de feeds beschikbaar zijn. Het is namelijk niet altijd mogelijk om Nederlandse feeds te importeren. Stel dat de teksten in jouw webshop in het Nederlands zijn, maar de productomschrijvingen zijn in het Engels, dan is de link met dropshipping snel gelegd.

Tot slot is het goed om te weten dat een datafeed niet realtime werkt. Wil je wijzigingen aanbrengen, dan zal je een nieuw bestand moeten uploaden. Heb je een directe integratie met de leverancier, dan is realtime updaten wel mogelijk.

Producten importeren van meerdere leveranciers

verschillende data samenvoegen in een datafeedHoe omvangrijker je webshop, hoe meer werk het is om je productaanbod up to date te houden. Zeker wanneer je samenwerkt met meerdere toeleveranciers kan het een behoorlijk tijdrovend karwei zijn om de datafeeds te verwerken. Er zijn SaaS-oplossingen, zoals DoeeX, die de afzonderlijke feeds samenvoegen tot één bestand.

Het probleem bij een samenwerking met meerdere leveranciers is namelijk dat de kans groot is dat zij elk hun eigen formaat en structuur hanteren. Om de feeds compatibel te maken met je webshop kan het zijn dat je de bestanden handmatig moet aanpassen. Bij één bestand is dit misschien niet zo’n probleem, maar werk je samen met tien(tallen) leveranciers, dan is zo’n geautomatiseerd systeem geen overbodige luxe.

Een directe integratie met de leverancier

Heb je een omvangrijk assortiment en/of wil je het handwerk elimineren, dan is een koppeling met de leverancier(s) de beste keuze. Een directe integratie met je groothandel of producent levert overigens niet alleen tijdswinst op bij het importeren van goederen, maar ook bij het plaatsen van de bestellingen.

Een integratie levert niet alleen tijdwinst op bij het importeren maar soms ook bij bestellingen.

Krijg je dagelijks enkele orders binnen, dan is het een kleine moeite om die handmatig door te geven bij de leverancier. Gaat het richting de tien(tallen), dan is het wel zo prettig als de bestellingen automatisch worden doorgezet. Een directe koppeling met je dropshipping-leveranciers biedt dus op meerdere vlakken uitkomst.

Wat zijn de voordelen van een koppeling met de leverancier?

Naast dat een koppeling met de leverancier ervoor zorgt dat de producten rechtstreeks in de webshop worden geladen, is het ook makkelijker om je aanbod up to date te houden. Door de integratie weet je namelijk precies welke producten je kunt dropshippen. Daarnaast kun je automatisch de prijzen, afbeeldingen en productomschrijvingen importeren.

Een ander voordeel van de integratie is dat het voorkomt dat je producten aanbiedt die helemaal niet voorradig zijn bij je leverancier. Is een bepaald artikel op, dan kun je dit vermelden, maar het is ook mogelijk om het product pas weer te tonen zodra het voorradig is.

Ben je nog op zoek naar leveranciers die gemakkelijk te koppelen zijn aan jouw webshop? Zie ons overzicht van dropshipping-leveranciers.

Heeft de leverancier een prijswijziging, dan kan er eventueel direct actie worden ondernomen zonder jouw tussenkomst. Verder is het mogelijk om de verkoopprijs te bepalen aan de hand van de inkoopprijs. Stijgt de inkoopprijs, dan kun je de verkoopprijs bijvoorbeeld evenredig laten stijgen zodat je marge hetzelfde blijft.

Hoe koppel je met een dropshipping-leverancier?

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw webshop kunt integreren met het voorraadsysteem van je leverancier(s). De methode is afhankelijk van de software waarop jouw webwinkel draait. In de meeste gevallen zal je een plugin moeten installeren, waarna de import-functie wordt geactiveerd. Vervolgens stel je de marges in, bepaal je in welke categorieën de producten moeten worden getoond en geef je aan of de prijzen eventueel moeten worden afgerond naar XX,95 of XX,99 euro.

Met plugins kun je jouw data soms verder optimaliseren. Denk aan het afronden van prijzen.

Webwinkelsoftware met import-functie

Er zijn aanbieders van webwinkelsoftware die het je nog makkelijker maken. Shopify heeft bijvoorbeeld een eigen dropshipping-plugin genaamd Oberlo. Met deze plugin krijg je toegang tot leveranciers op AliExpress. Om te koppelen met andere leveranciers kun je via Shopify diverse apps downloaden. Ook Lightspeed, CCV Shop, BigCommerce, Wix en WooCommerce hebben goede integraties met dropshipping-leveranciers.