Dropshipping niches

Steeds meer (startende) webwinkeliers kiezen voor dropshipping. De markt wordt hierdoor overspoeld door dropship-ondernemers. In welke niches kun je hiermee nog geld verdienen?

Wat zijn interessante dropshipping-niches?

Er zijn steeds meer ondernemers die hun webwinkel (deels) baseren op dropshipping. Niet in de laatste plaats omdat er ook steeds meer leveranciers zijn die dit aanbieden. Waar dropshipping voorheen vaak werd gelinkt aan mode of consumentenelektronica zijn er inmiddels tientallen niches waarin dit bedrijfsmodel wordt toegepast.

Enkele niches waarin voldoende leveranciers te vinden zijn:

Kleding

kledingVrijwel niets is zo grillig als het modebeeld. Dat maakt kleding geschikt voor dropshipping. Een item kan vandaag het straatbeeld domineren en morgen alweer achterhaald zijn. Wanneer je zelf collecties moet inkopen, is dit een behoorlijke kostenpost. Zeker wanneer je bedenkt dat je niet zelden met een restvoorraad achterblijft, waarbij je de nodige kortingen moet geven om het kwijt te raken.

Als dropshipper heb je deze problemen niet. Je koopt de artikelen pas in op het moment dat er een koper is. Bovendien kun je via diverse social media-kanalen op een vrij eenvoudige manier je doelgroep bereiken. Een groot nadeel van de kledingbranche is het hoge aantal retouren. Ook als dropshipper krijg je hiermee te maken. Niet elke dropship-leverancier accepteert retourzendingen, terwijl jij dit richting de consument wel verplicht bent.

Elektronica

huishoudelijke elektronicaDe elektronica is een gigantische branche, waardoor dropshipping in deze niche de nodige kansen biedt. Elk huishouden heeft immers diverse elektrische apparaten nodig, die bovendien na een bepaalde tijd aan vervanging toe zijn. Maar niet alleen het aantal potentiële klanten is enorm, de concurrentie is ook niet gering. Daarnaast staat deze niche bekend om de lage marges.

Een ander aspect om rekening mee te houden is de garantieperiode. De producten kunnen – zowel tijdens het transport als erna – kapot gaan. Jij bent verantwoordelijk voor het naleven van de wettelijke garantievoorwaarden, ook als de leverancier andere regels hanteert. Heb je geen goede marge, dan kan dit ervoor zorgen dat je webwinkel al snel niet meer rendabel is.

Meubels

meubelsWie een eigen voorraad aanlegt met meubels merkt al snel dat dit een behoorlijke investering vraagt. Niet alleen voor de aanschaf van de producten, maar ook voor de opslag. Ga je dropshippen in deze niche, dan worden de meubels direct van de leverancier naar de eindklant gestuurd.

Hoewel je het logistieke traject niet zelf hoeft te regelen, heb je wel te maken met de hogere verzendkosten. En aangezien consumenten het recht hebben om hun internetbestelling te retourneren is de kans groot dat je ook te maken krijgt met (hoge) retourkosten. Een ander nadeel is dat veel mensen het fijn vinden om meubels even in het echt te zien of uit te proberen.

Cosmetica

cosmeticaHet fijne van cosmetica of parfum is dat het over het algemeen kleine, lichte producten zijn. Ook bestaan bestellingen vaak uit meerdere artikelen. Een ander voordeel van cosmetica is de grote kans op vaste klanten en herhaalaankopen. Mits je de kwaliteit biedt die klanten van jou mogen verwachten natuurlijk.

Het nadeel van cosmetica is dat er onderweg wel eens iets kapot kan gaan. De producten zijn nu eenmaal kwetsbaarder dan bijvoorbeeld modeartikelen. Ook zijn er strenge eisen op het gebied van wet- en regelgeving, die per land kunnen verschillen. Ga je in zee met een Chinese leverancier, dan is het verstandig om eerst te checken of de producten hier wel verkocht mogen worden.

Dierenartikelen

dierenartikelenMensen die een huisdier aanschaffen, hebben over het algemeen veel producten nodig. Maar ook in de jaren daarna zullen zij regelmatig bestellingen plaatsen. Sowieso hebben huisdiereigenaren op gezette tijden voer nodig, maar ook producten tegen vlooien, teken en wormen zullen regelmatig worden aangeschaft. Heb jij je zaken goed op orde, dan is de kans groot dat mensen jarenlang klant blijven.

Een ander voordeel van dierenartikelen is dat de producten niet trendgevoelig zijn. Ook is de niche niet onderhevig aan seizoensinvloeden. Dit betekent dat je het hele jaar omzet kunt binnenhalen. Naast dat er al behoorlijk wat spelers actief zijn in deze niche gaat het bij dierenartikelen vaak om wat grotere producten. De verzendkosten zullen hierdoor wat hoger zijn, wat nadelig is voor je marge.

Erotiek

erotiekErotische artikelen zijn bij uitstek geschikt om online te kopen, aangezien dit discreter is dan het bezoeken van een winkel. Binnen de niche van erotiek kan dropshipping dus zeer succesvol zijn. Bovendien zijn de marges in deze niche relatief hoog. Hoewel de vraag naar erotische producten er zeker is, kan het lastig zijn om klanten ervan te overtuigen dat je bij jou moeten kopen. Mensen zijn nu eenmaal eerder geneigd om een review achter te laten over een stofzuiger dan over seksspeeltjes.

Waar je ook rekening mee moet houden is dat bepaalde landen – bijvoorbeeld in het Midden-Oosten – geen import van erotische artikelen accepteren. Verder is de materiaalkeuze erg belangrijk. Het laatste wat je wilt is dat producten kapot gaan of allergische reacties veroorzaken. En erotische artikelen krijg je liever ook niet retour.

Speelgoed

speelgoedDe meeste (klein)kinderen hebben ontzettend veel speelgoed. En aangezien hun interesses regelmatig veranderen, zal er ook altijd nieuw speelgoed worden gekocht. Het aanbod in speelgoed is enorm, zowel online als offline, maar dit betekent niet dat er geen ruimte is voor nieuwe spelers.

Wil je dropshippen in deze niche, dan is het belangrijk om onderscheidend te zijn. Richt je bijvoorbeeld op houten speelgoed, duurzame speelgoed of educatief speelgoed. Wat je segment ook wordt, het is essentieel dat de producten voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Werk je samen met een niet-Europese leverancier, let dan extra goed op de materiaalkeuzes en dingen als losse onderdeeltjes.

Sportartikelen

sportartikelenEr zijn steeds meer mensen die thuis of rondom huis aan hun conditie willen werken. De vraag naar sportartikelen neemt hierdoor toe. Ondanks dat de niche sterke concurrenten kent – online en in de winkelstraten – is er nog voldoende ruimte voor nieuwe spelers.

Om onderscheidend te zijn, is het aan te raden om je niche klein te houden. Richt je bijvoorbeeld op hardloopschoenen, weerstandsbanden of shakes. Je kunt het ook over een andere boeg gooien en juist grotere producten als hardloopbanden en gewichten dropshippen. De concurrentie zal hierbij wat geringer zijn, maar de verzendkosten zijn des te hoger.

Tuinartikelen

tuinartikelenBij dropshipping denk je waarschijnlijk niet meteen aan tuinartikelen. Toch is deze niche zeker het overwegen waard. De vraag naar tuinartikelen neemt alsmaar toe, waardoor de sector veel kansen biedt. Daarbij bestellen de meeste klanten meerdere artikelen tegelijk, wat zorgt voor relatief hoge orderwaardes.

Een nadeel van deze niche is dat je te maken hebt met pieken en dalen. Ook de verzending van tuinartikelen kan aardig kostbaar worden. Let bij de keuze van je assortiment dus goed op de winstmarges en de verzendkosten.

Voorkom een te grote afhankelijkheid

Er zijn ondernemers die hun hele webwinkel bouwen rondom dropshipping, waarmee je erg afhankelijk wordt van je leverancier. Het werkt prettiger wanneer je dropshipping inzet als aanvulling op de reguliere assortiment. Dit kun je op verschillende manieren doen. Zo kun je de hardlopers zelf op voorraad houden en de overige artikelen dropshippen. Of je slaat kleine producten zelf op en laat de grote artikelen door de leverancier afhandelen.

Ook wordt dropshipping regelmatig ingezet om nieuwe niches of afzetmarkten te testen. Aangezien je de producten niet eerst hoeft in te kopen, kun je op een laagdrempelige manier testen of er voldoende animo voor is. En als jouw dropship-leverancier internationaal levert, kun jij het ook. Het enige wat jij hoeft te doen is zorgen dat je voldoende belangstelling creëert voor de producten.

Een geschikte leverancier vinden

Dropshipping staat of valt met de keuze voor je leverancier. Let bij je keuze niet alleen op het assortiment, maar ook op het serviceniveau. Op het gros van de (mogelijke) problemen heb jij geen invloed, waardoor het voor een succesvol dropshipping-model essentieel is dat jouw leverancier zijn afspraken nakomt. Besteed in het bijzonder aandacht aan de levertijden, retourzendingen en de communicatie rondom de verzending.

Bij dropshipping denken veel mensen direct aan een samenwerking met Chinese leveranciers. Maar ook in Europa zijn er talloze producenten of groothandels die jou kunnen helpen om een succesvol dropshipping-kanaal op te zetten. De inkoopprijzen liggen bij Europese spelers vaak wel wat hoger. Hier staat een snelle(re) levertijd tegenover. Daarnaast heb je de garantie dat de producten voldoen aan de Europese veiligheidseisen. Dit is verplicht wanneer je levert aan Europese consumenten.