Voor- en nadelen dropshippen
Het verkopen van artikelen uit de voorraad van de producent of leverancier heeft meerdere voordelen, maar ook een aantal nadelen. Hierdoor is het niet voor alles en iedereen geschikt. In dit artikel lees je er alles over.
Wat zijn de voordelen?
Een groot voordeel van dropshipment is dat je zelf geen voorraad hebt. Je hoeft de producten niet voor te financieren en je loopt ook niet het risico dat je met een restpartij blijft zitten. Bovendien is het makkelijker om eens te experimenteren met nieuwe artikelen wanneer de inkoop en verkoop vrijwel synchroon lopen.
Je kunt je gehele assortiment dropshippen, maar er zijn ook spelers die ervoor kiezen om de hardlopers zelf op voorraad te houden en de rest via dropshipment te versturen. Ook kan het geen kwaad om een goede dropshipment-leverancier in te zetten wanneer je (tijdelijk) wilt opschalen. Vooral bij seizoenartikelen, waarbij je niet altijd kunt inschatten hoeveel producten je gaat verkopen, is het een fijne gedachte om de voorraadrisico’s te kunnen spreiden.
Een ander pluspunt van dropshipping is dat de orderverwerking doorgaat wanneer jij niet aan het werk bent, bijvoorbeeld tijdens ziekte of vakanties. En ben je wel aan het werk, dan kun je je volledig richten op aspecten als de marketing en verkoop van de artikelen. Het logistieke proces heb je immers uitbesteed.
Voor het uitbesteden van de opslag en de verzending betaal je de dropshipment-leverancier uiteraard een vergoeding. Maar het kan je ook een financieel voordeel opleveren. Je hebt geen opslaglocatie nodig en ook qua verzending kun je goedkoper uit zijn dan wanneer je het zelf verstuurt. En afhankelijk van de locatie en snelheid van de leverancier kan het zelfs zijn dat je jouw klanten een betere levertijd kunt aanbieden.
Verkoop producten aan klanten in meer dan 30 landen met dropshippingXL. Met o.a. een magazijn in Nederland biedt het een groot aanbod en een snelle levering aan jouw klanten.
Wat zijn de nadelen?
Met zo veel voordelen kun je je misschien afvragen waarom niet elke ondernemer kiest voor dropshipment. Maar aan deze werkwijze kleven ook een aantal (belangrijke) nadelen. Zo ben je erg afhankelijk van een externe partij. Dit geldt niet alleen voor de beschikbaarheid van de producten, maar ook voor de verzending ervan.
Zolang de leverancier een goed product levert, dat ook nog eens op het afgesproken moment bij de consument aankomt, is er weinig aan de hand. Maar tijdens het proces kan er natuurlijk altijd iets misgaan en jij bent degene die in dit hele traject aansprakelijk is. Dat je maar een geringe invloed hebt op de klanttevredenheid wordt door de meeste webwinkeliers als het grootste nadeel van dropshipment gezien.
Een ander punt is dat het lastig is om je te onderscheiden van andere spelers die met dezelfde of vergelijkbare dropshippers in zee gaan. Jullie assortiment zal immers (grote) gelijkenissen vertonen. Om jezelf niet uit de markt te prijzen, wordt het lastig om een goede marge te krijgen. Werk je samen met een leverancier of producent aan de andere kant van de wereld, dan kan de lange(re) levertijd eveneens zorgen voor een slechtere concurrentiepositie.