Dropshipping cosmetica

Een markt die lijkt te blijven groeien is cosmetica en regelmatig ontstaan er nieuwe webshops die cosmetica verkopen. Hoe pak je dat aan, met welke groothandel ga je samenwerken en welke mogelijkheden biedt dropshipping voor jou?

Cijfers en groeikansen in deze markt

Al in 20202 ging er volgens het CBS zo’n 3,7 miljard euro om in cosmetica. Een groot deel daarvan verloopt online. Daarmee groeit de cosmeticamarkt nog altijd. Vooral met producten die aansluiten bij specifieke voorkeuren, zoals duurzaamheid, dermacosmetica en producten met specifieke werkzame ingrediënten.

Ook de markt voor mannencosmetica groeit, vooral in de categorie geuren. Verder zijn “dupes” (betaalbare alternatieven voor premium producten) en affordable luxury populair. Er ontstaan steeds nieuwe trends en de komst van influencers geeft veel verkopers nieuwe manieren om snel nieuwe producten te promoten. Dat maakt cosmetica een interessante markt om een onderneming in te beginnen.

De Spaanse dropshipping-leverancier BigBuy biedt verschillende cosmetica, parfums en andere schoonheidsartikelen. Met de dropshipping-plugin kun je deze zelf toevoegen aan een webwinkel.

Dropshipping biedt veel kansen voor cosmetica

cosmeticaDropshipping heeft een aantal voordelen voor webshops. Zo loopt je geen risico op restvoorraden, aangezien je de bestellingen dan rechtstreeks bij je leverancier plaatst. Daarnaast kun je makkelijk experimenteren met de juiste marketing of samenstelling van je assortiment, zonder dat je kosten kwijt bent aan het inkopen. Het biedt je dus de ruimte om andere bedrijfsprocessen op orde te krijgen.

Je hebt dan bijvoorbeeld meer tijd om energie te steken in het opbouwen van je klantenbestand. Zoals eerder genoemd zijn samenwerkingen met influencers vaak handig om je producten te verkopen en daarnaast zijn er genoeg influencers die zelf een label starten. Dit is ook een optie om je producten op de markt te krijgen.

Influencers bieden veel marketingkansen voor cosmetica.

Door de weinige kosten die je hebt voordat je begint met verkopen, is een dropshipping-webshop maken een goede manier om te testen of online verkopen bij je past. Daarnaast zijn er specifieke voordelen aan het dropshippen van cosmetica:

  • Whitelabel: mogelijkheden om zelf je eigen merk in de markt te zetten

Veel dropshipping-leveranciers bieden je de mogelijkheid om whitelabel te verkopen. Zij produceren de artikelen en houden eigenaarschap, maar jouw merknaam staat op de verpakkingen. Aangezien je je moet afzetten van de rest van de markt, is het handig om een eigen merk te beginnen en hier je marketing op te richten. Zo bouw je een eigen naam op.

Doordat je dropshipping-leverancier dit voor je doet, scheelt dit jou in kosten en moeite. Je hoeft dan immers zelf niet meer na te denken over hoe je jouw merkproducten zal verpakken, meestal heeft de leverancier dit al geregeld. Jij kan dan nog de kleur en je logo personaliseren.

  • Vaste klanten en herhalingsaankopen

Wanneer je begint met het verkopen van cosmetica wil je natuurlijk dat je klantenaantal zo snel mogelijk groeit. De kans op terugkerende klanten is groot in de cosmeticabranche. Gezichtscrème en make-up is na verloop van tijd op en wanneer je klanten tevreden zijn, plaatsen ze vaker herhaalbestellingen.

Zodra je een groep klanten hebt die regelmatig aankopen herhalen, heb jij meer zekerheid over je geldstromen. Er zijn ook tactieken die je kan gebruiken in je webshop. Stuur klanten bijvoorbeeld na een aantal weken een mail om hen eraan te herinneren dat ze nogmaals kunnen bestellen, zodat hun voorraad nooit op is.

  • Producten bundelen

Een goede tactiek om je verkoopaantallen te verhogen is het bundelen van artikelen. Door producten die vaak samen gebruikt ook samen aan te bieden, maak je het voor de klant makkelijker om meer te bestellen. Aangezien de meeste mensen meerdere cosmetische producten gebruiken in hun dagelijkse routine, is het bundelen van deze artikelen zelfs een logische keus. Test welke producten het meest verkocht worden en bundel deze dan samen. Denk bijvoorbeeld aan een reinigingsproduct voor het gezicht gebundeld met een crème. Daarnaast kun je ook producten met een grotere prijsmarge, zoals make-upborstels, bundelen aan producten met een kleine marge.

Cosmetica biedt mogelijkheden voor het bundelen van artikelen en herhaalaankopen.

Bespreek met je dropshipping-leveranciers welke mogelijkheden of zij gebundelde producten samen kunnen verpakken. Dit scheelt de groothandel verpakkingsmateriaal én verzendkosten. Als zij de kosten dan niet meer doorrekenen naar jou, levert dit jou ook hogere marges op.

  • Organische en duurzame cosmetica zijn een blijvende trend

In bijna alle markten zijn organische en duurzame producten erg in trek. Dit is zeker ook het geval bij cosmetica. Consumenten zijn er graag zeker van dat de ingrediënten natuurlijk zijn, aangezien deze beter voor de gezondheid zijn. Er zijn veel dropshipping-leveranciers die zich specialiseren in duurzame en organische cosmetica. Als je hierop selecteert en weet hoe je deze eigenschappen van je producten kan marketen, kan je snel een grote klantengroep vinden.

Denk bijvoorbeeld aan blogs over duurzaamheid en schoonheid. Als dropshipper hou je meer tijd over voor affiliate marketing, stel bijvoorbeeld eens voor om een gastartikel te schrijven waarin je uitlegt waarom jouw producten zo veilig en duurzaam zijn. Of stuur deze bloggers samples van je producten, wie weet willen ze er wel iets over schrijven voor hun website.

De Spaanse dropshipping-leverancier BigBuy biedt verschillende cosmetica, parfums en andere schoonheidsartikelen. Met de dropshipping-plugin kun je deze zelf toevoegen aan een webwinkel.

Nadelen van cosmetica dropshipping

Hoewel het dropshippen van cosmetische producten veel voordelen brengt, zijn er ook wat nadelige aspecten waar je op moet letten.

  • Beschadigingen tijdens het verzenden

Veel cosmetische producten hebben een beperkte houdbaarheidsdatum. Hierdoor wil je er extra zeker van zijn dat je dropshipping-leverancier de producten goed inpakt. Het zou namelijk kunnen dat de producten tijdens het verzenden blootgesteld worden aan temperatuurswisselingen waardoor de kwaliteit vermindert als het niet goed verpakt is.

Aangezien jij geen invloed hebt op de verzending, is het goed om van te voren na te vragen aan je leverancier welke voorzorgsmaatregelen hij neemt. Ongelukken kunnen altijd gebeuren, hoe lost de leverancier dit dan op?

  • Ingrediënten en regelgeving

Als je cosmetische producten verkoopt die een klant op zijn of haar huid gaat smeren, wil je er natuurlijk zeker van zijn dat hier geen schadelijke stoffen in zitten. Vraag bij je leverancier na welke ingrediënten zij gebruiken. Zoek ook reviews op, zijn er klanten die klachten ervaren na het gebruiken van deze producten?

Je doet dit niet alleen om klachten te voorkomen, maar ook om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk informatie hebt over de producten die je verkoopt. Als klanten vragen stellen over de producten en mogelijke bijwerkingen, moet je die snel kunnen beantwoorden. Zo laat je zien dat je een betrouwbare verkoper bent.

Wanneer je dan eenmaal weet welke stoffen er in je producten zitten, is het ook een goed idee om de regelgeving over de ingrediënten in cosmetische producten na te lezen. In Europa gelden vaak strengere regels over welke stoffen niet toegestaan zijn in producten dan in bijvoorbeeld China. Met een lokale groothandel is dit dus meestal geen probleem, maar als je leverancier uit China komt, moet je eerst controleren of de producten wel aan de kwaliteitseisen van Europa voldoen. Als dropshipper ben jij namelijk verantwoordelijk voor de kwaliteit van je producten.