Wat is dropshipping?
Bij dropshipping stuurt je leverancier, zodra je zelf de bestelling in je eigen webwinkel ontvangt, het product rechtstreeks naar jouw klant. Je hebt geen eigen voorraad of magazijn nodig. Dropshipping biedt veel voordelen, maar er zijn ook nadelen aan deze logistieke oplossing.
Wat is dropshipping?
Als retailer kun je zelf een voorraad opslaan, maar je kunt de bestellingen ook direct vanuit de producent, groothandel of leverancier naar jouw klant laten sturen. Dit principe, waarin je kunt verkopen zonder voorraad, heet dropshipping.
Terwijl de leverancier de opslag en verzending van producten verzorgt, kun jij je focussen op de marketing of het samenstellen van het assortiment.
Vind snel leveranciers via Orderchamp of GOGETTERS. Of kijk eens op dropshippingXL. Met o.a. een magazijn in Nederland biedt deze leverancier een groot aanbod en een snelle levering aan jouw klanten.
Wat kost het?
Dat je de inkoop, opslag en verzending van de producten uitbesteedt, biedt veel voordelen. Zo hebben online retailers bij dropshipping geen eigen magazijn met opslagruimte nodig. Je kunt dus direct starten met een breed assortiment zonder hoge opstartkosten. Je hoeft niet eerst in te kopen en zit je achteraf niet met restpartijen.
De kosten voor dropshipping bestaan uit de inkoopprijs van het product, de verzendkosten en een vergoeding voor de orderafhandeling. Soms rekent een leverancier alles door in de inkoopkosten, al zijn er veel groothandels die daarnaast vaste abonnementskosten rekenen.
Je betaalt de inkoopprijs van de producten pas nadat je het artikel hebt verkocht. Verder zijn de verzendkosten soms lager dan wanneer je dit zelf doet, doordat dropship-leveranciers soms betere tarieven krijgen van pakketbezorgers als PostNL of DHL.
Wanneer werkt dropshipping (niet)?
Dat je bij een dropshipper (lang) niet de enige afnemer bent, is ook een nadeel. Hoewel je de verkoopprijs van de producten zelf bepaalt, is het lastig om meer te vragen dan concurrenten. Hierdoor is de marge op dropship-artikelen soms relatief laag.
Door de werkzaamheden van het logistieke proces uit te besteden, houd je tijd en geld over voor andere taken. Al betekent het niet dat je nergens meer op hoef te letten bij dropshipment. Zo ben jij als verkoper aansprakelijk voor de bestelling, ondanks dat anderen de order voor je afhandelen. Je blijft ook verantwoordelijk voor de kwaliteit en de veiligheid van het artikel.
Jij blijft de partij die de klant tevreden moet maken.
Uiteindelijk ben jij de partij die ervoor moet zorgen dat de klant tevreden is. Stel dat het product tegenvalt of dat het tijdens het transport schade oploopt, dan moet jij dit oplossen. De klant heeft het product bij jou gekocht en niets te maken met jouw leverancier. Verkoop jij producten van een buitenlandse leverancier? Dan is de langere levertijd soms ook een nadeel.
GOGETTERS koppelt je Shopify-, WooCommerce- of Prestashop-webshop aan Nederlandse dropshippers. Met de app stuur je bestellingen automatisch door naar je leverancier.
Voor wie is dropshipping geschikt?
Dropshipping wordt zowel ingezet door startende retailers die nog weinig budget hebben om een eigen voorraad aan te leggen als gevestigde spelers die hun assortiment willen aanvullen. Dropshipment is ideaal om te testen of bepaalde producten goed verkopen. Je kunt eerst kijken hoe vaak je nieuwe producten verkoopt voor je hiervan een eigen voorraad inkoopt.
Dropshipping is ideaal om te testen of een nieuw product aanslaat.
Veel webwinkeliers houden zelf een voorraad van hun hoofdassortiment, en ze dropshippen de artikelen die ze minder vaak verkopen. Zo kunnen ze een breed aanbod presenteren, zonder dat ze alle artikelen zelf hoeven in te kopen en moeten opslaan.
Buitenlandse verkoopplatforms
De producten die je dropshipt kun je via een webwinkel verkopen, maar je kunt ook artikelen verkopen op marktplaatsen of social media-kanalen. Voordat je dropshipt is het goed om te bepalen welke kanalen je inzet. Soms kun je hiermee ook kansen in het buitenland ontdekken.
De dropshipping-markt in Europa laat een sterke groei zien. Duitsland is momenteel de grootste e-commercemarkt in Europa. Het land heeft veel online shoppers met een hoge gemiddelde jaarlijkse uitgave per persoon. Het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk laten ook een sterke groei zien.
Vaak verzenden leveranciers door heel Europa en webwinkelsoftware biedt vaak al koppelingen met dropshipping-leveranciers en verkoopplatformen, waardoor de stap technisch eenvoudig is. Zeker als daar de concurrentie lager is, of als je daar hogere prijzen kunt vragen.