Wat is dropshipping?
Bij dropshipping stuurt je leverancier, zodra je zelf de bestelling in je eigen webwinkel ontvangt, het product rechtstreeks naar jouw klant. Je hebt dus geen eigen voorraad of magazijn nodig. Een dropshipping-leverancier veel voordelen, maar er zijn ook nadelen aan deze logistieke oplossing.
Wat is dropshipping?
Als retailer kun je zelf een voorraad opslaan, maar je kunt de bestellingen ook direct vanuit de producent, groothandel of leverancier naar jouw klant laten sturen. Dit principe, waarin je kunt verkopen zonder voorraad, wordt dropshipping genoemd.
Terwijl de leverancier de opslag en verzending van producten verzorgt, kun jij je focussen op de marketing of het samenstellen van het assortiment.
Verkoop producten aan klanten in meer dan 30 landen met dropshippingXL. Met o.a. een magazijn in Nederland biedt het een groot aanbod en een snelle levering aan jouw klanten.
Wat kost het?
De kosten voor dropshipping bestaan over het algemeen uit drie onderdelen: de inkoopprijs van het product, de verzendkosten en een vergoeding voor de orderafhandeling.
In tegenstelling tot bij het aanleggen van een eigen voorraad betaal je de inkoopprijs van de producten pas zodra je het artikel daadwerkelijk hebt verkocht. Een ander voordeel is dat dropship-leveranciers vaak grote aantallen verzenden, waardoor zij soms lagere verzendkosten hebben dan wanneer je dit zelf doet.
Dat je bij een dropshipper (lang) niet de enige afnemer bent, is ook een nadeel. Hoewel je de verkoopprijs van de producten zelf bepaalt, is het lastig om veel meer te vragen dan concurrenten. Ondanks dat op veel kosten kunt besparen is de marge op dropship-artikelen hierdoor over het algemeen relatief laag.
Wanneer werkt dropshipping (niet)?
Dat je de inkoop, opslag en verzending van de producten uit handen geeft, biedt veel voordelen. Zo hebben online retailers bij dropshipping geen eigen magazijn met opslagruimte nodig. Je kunt dus direct starten met een breed assortiment zonder hoge opstartkosten. Je hoeft niet eerst in te kopen en zit je achteraf niet met restpartijen.
Door de werkzaamheden van het logistieke proces uit te besteden, houd je tijd en geld over voor andere onderdelen. Toch zijn er wel wat dingen waarop je moet letten bij dropshipment. Zo ben jij als verkoper aansprakelijk voor de bestelling, ondanks dat anderen de order voor je afhandelen. Je blijft ook verantwoordelijk voor de kwaliteit en de veiligheid van het artikel.
Jij blijft de partij die de klant tevreden moet maken.
Uiteindelijk ben jij de partij die ervoor moet zorgen dat de klant tevreden is. Stel dat het product tegenvalt of dat het tijdens het transport schade oploopt, dan moet jij dit oplossen. De klant heeft het product bij jou gekocht en niets te maken met jouw leverancier. Verkoop jij producten van een buitenlandse leverancier? Dan is de langere levertijd soms ook een nadeel.
GOGETTERS koppelt je Shopify-, WooCommerce- of Prestashop-webshop aan Nederlandse dropshippers. Met de app stuur je bestellingen automatisch door naar je leverancier.
Voor wie is dropshipping geschikt?
Dropshipping wordt zowel ingezet door startende retailers die nog weinig budget hebben om een eigen voorraad aan te leggen als gevestigde spelers die hun assortiment willen aanvullen. Dropshipment is ideaal om te testen of bepaalde producten goed verkopen. Je kunt eerst kijken hoe vaak je nieuwe producten verkoopt voor je hiervan een eigen voorraad inkoopt.
Voor bepaalde artikelen is dropshipping ideaal. Bijvoorbeeld om te testen of een nieuw product product aanslaat.
Ook kiezen webwinkeliers er regelmatig voor om hun hoofdassortiment zelf op voorraad te houden en artikelen die minder vaak worden verkocht te dropshippen. Zo kunnen ze hun klanten een breed aanbod presenteren, zonder dat ze alle artikelen zelf hoeven in te kopen en moeten opslaan.
Buitenlandse verkoopplatforms
De producten die je dropshipt kun je via een webwinkel verkopen, maar je kunt ook artikelen verkopen op marktplaatsen of social media-kanalen. Voordat je gaat dropshippen is het goed om te bedenken welke kanalen je wilt inzetten. Soms kun je hiermee ook kansen in het buitenland ontdekken.
Vaak verzenden leveranciers door heel Europa en webwinkelsoftware biedt vaak al koppelingen met dropshipping-leveranciers en verkoopplatformen, waardoor de stap technisch eenvoudig is. Zeker als daar de concurrentie lager is, of als je daar hogere prijzen kunt vragen.
De dropshipping-markt in Europa laat een sterke groei zien. Volgens een recent rapport wordt verwacht dat de markt in Europa een samengesteld jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 20,1% zal vertonen in de periode 2022-2028.
Duitsland is momenteel de grootste e-commercemarkt in Europa. Het land heeft veel online shoppers met een relatief hoge gemiddelde jaarlijkse uitgave per persoon. De markten in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk laten ook een sterke groei zien, met een verwachte groei van 19% en 20,9% in dezelfde periode.