Wat is dropshipping?

Als retailer kun je ervoor kiezen om zelf een voorraad aan te leggen, maar je kunt de bestellingen ook direct vanuit de producent, groothandel of leverancier naar jouw klant laten sturen. Dit principe, waarin je kunt verkopen zonder voorraad, wordt dropshipping genoemd. Terwijl de leverancier de opslag en verzending verzorgt, kun jij je focussen op de marketing en verkoop van de artikelen.

De producten die je dropshipt kun je via een webwinkel verkopen, maar er zijn ook ondernemers die de artikelen aanbieden op marktplaatsen of social media-kanalen. Voordat je gaat dropshippen is het goed om te bedenken via welke kanalen je dit wilt gaan doen. Sommige aanbieders van webwinkelsoftware hebben bijvoorbeeld al koppelingen met dropship-leveranciers en externe platformen, terwijl andere software-aanbieders zich volledig richten op verkopen via de webwinkel.

Hoe zit het juridisch?

Dat je de inkoop, opslag en verzending van de producten uit handen geeft, klinkt veel retailers als muziek in de oren. Door deze werkzaamheden uit te besteden, houd je tijd en geld over voor andere onderdelen. Toch zijn er wel wat aspecten die dropshipment gecompliceerd kunnen maken. Zo ben jij als verkoper aansprakelijk voor de bestelling, ondanks dat anderen de order voor je afhandelen.

Deze juridische aansprakelijkheid werkt door op meerdere bedrijfsonderdelen. Om te beginnen ben jij verantwoordelijk voor de kwaliteit en de veiligheid van het artikel. Daarnaast ben jij de partij die ervoor moet zorgen dat de klant tevreden is. Stel dat het product tegenvalt of dat het tijdens het transport schade heeft opgelopen, dan moet jij dit oplossen. De klant heeft het product immers bij jou gekocht en niet bij jouw leverancier.

Voor wie is dropshipping geschikt?

Dropshipping wordt zowel ingezet door startende retailers die nog weinig budget hebben om een eigen voorraad aan te leggen als gevestigde spelers die hun assortiment willen aanvullen. Dropshipment vormt namelijk een fijne manier om eens uit te proberen of bepaalde artikelen in de smaak vallen bij de doelgroep.

Ook kiezen webwinkeliers er regelmatig voor om hun hoofdassortiment zelf op voorraad te houden en artikelen die minder vaak worden verkocht te dropshippen. Op deze manier kunnen ze hun klanten een breed aanbod presenteren, zonder dat ze alle artikelen zelf hoeven in te kopen en moeten opslaan.

Wat kost dropshipping?

De kosten voor dropshipping bestaan over het algemeen uit drie onderdelen: de inkoopprijs van de producten, de verzendkosten en een vergoeding voor de orderafhandeling. In tegenstelling tot bij het aanleggen van een eigen voorraad betaal je de inkoopprijs van de producten pas zodra je het artikel daadwerkelijk hebt verkocht. Een ander voordeel is dat dropship-leveranciers vaak in grote aantallen verzenden, waardoor zij soms lagere verzendkosten hebben dan wanneer je dit zelf zou gaan doen.

Dat je (lang) niet de enige afnemer bent, vormt tegelijkertijd een nadeel. Hoewel je de verkoopprijs van de producten zelf kunt bepalen, is het voor je concurrentiepositie niet aan te raden om de jackpot te vragen. De marge op dropship-artikelen is hierdoor over het algemeen relatief laag. Daar staat tegenover dat je op andere kostenposten kunt besparen.