Dropshipping kleding

De meeste mensen die een webshop lanceren kiezen voor het online verkopen van kleding. Er zijn veel niches, leveranciers en voordelen maar ook veel aanbieders op de markt. Voor dropshipping is kleding daarom niet altijd geschikt, toch zijn ook hier zeker kansen te vinden.

Kleding is een miljardenmarkt

kleding dropshippingIn 2018 werd er ruim 5 miljard euro omzet gemaakt in het modesegment in Nederland. Het is daarom best begrijpelijk dat ondernemers hier wat van mee willen pikken, ook online.

Veel webwinkeliers die kleding verkopen doen dit via dropshipping. Het dropshippen van producten betekent dat de leverancier deze verstuurt en jij voor je webshop zelf geen voorraad aanlegt. Hiermee bespaar je ruimte, maar ook een hoop kosten. Het starten van een dropshipping-webshop in kleding levert dus minder risico’s op, maar om met kleding te slagen moet je wel de markt goed kennen.

Kies een niche voor jouw producten

Wanneer je jouw dropshipping-webshop maakt met een select aanbod van producten, moet deze zich onderscheiden van concurrenten. Veel succesvolle kleding-webshops richten zich op een specifieke niche. Denk bijvoorbeeld aan webwinkels die hardloopkleding verkopen, of juist alleen zwemkleding. Onderzoek daarom welke niches al verzadigd zijn.

Dat mag best specifiek. Met alleen dameskleding of sportkleding is jouw webshop nog best generiek. Vaak geldt: hoe specifieker, hoe beter. Ga dus niet alleen sokken verkopen, maar verkoop alleen sokken met dierenprints. Probeer te onderzoeken wat jouw niche toevoegt aan de markt.

De italiaanse groothandel B2B GRIFFATI biedt verschillende Europese fashion-merken. Met de dropshipping-plugin Sync2Fashion kun je deze eenvoudig toevoegen aan een Shopify-webwinkel.

Zorg voor samenhang in je assortiment

Naast een specifieke categorie aan kleding, zijn er ook andere factoren om op te letten. Kijk bijvoorbeeld of al je producten van hetzelfde materiaal gemaakt zijn of dat ze juist hetzelfde patroon, dezelfde kleur of dezelfde decoraties hebben. Ga na welke trends er in jouw niche bestaan en waar consumenten binnen die niche vooral naar zoeken.

Zoek een niche en kijk goed welke trends of mode daarin momenteel populair is.

Hou bij je selectie van producten ook rekening met de gelegenheid waar ze voor gebruikt worden. Een webshop die pantalons én tuinbroeken verkoopt komt al snel rommelig over. Neem daarom niet zomaar het aanbod van je groothandel over maar kijk naar producten die overeenkomsten hebben. Op deze manier krijgt je bedrijf meer samenhang. Daarnaast zien je bezoekers dat jij veel kennis hebt van de niche, omdat je precies aanbiedt waar deze consumenten behoefte aan hebben.

Hou de kledingtrends in de gaten

Het koopgedrag van klanten is in deze markt erg afhankelijk van de seizoenen. Zorg er daarom voor dat je webshop in de zomer geen winterproducten in het assortiment heeft staan. Een voordeel van dropshipping is dat je geen overtollige voorraad hebt aan het einde van een seizoen. Door in te spelen op elk seizoen kun je wel je verkoopaantallen verhogen.

Ook al focus je je op een specifieke niche, dan nog is het belangrijk om in de gaten te houden hoe de markt zich ontwikkelt. Misschien zijn er wel specifieke kleuren of patronen die het ene seizoen erg gewild zijn en het seizoen erna juist niet meer. Hou daarom in de gaten waar consumenten naar zoeken op Google. Maar ook via sociale media, zoals Pinterest of Instagram, zie je al snel terug wat binnen kleding de nieuwe trends zijn.

Dankzij dropshipping kun je snel wisselen van assortiment. Gebruik dat om snel op trends in te spelen!

Zorg voor een goede marketingstrategie

ondergoed dropshippenConsumenten zijn vaak wantrouwend tegenover dropshipping. Dat is vaak gericht op de lange levertijden of omdat de kleding ook te koop staat op Chinese platforms waar de consument zelf kan bestellen. Als jij een Europese of zelfs Nederlandse leverancier hebt, heb jij deze nadelen niet. Maar hier moet je de klant wel eerst van overtuigen.

Het is daarom extra belangrijk dat je jouw marketingstrategie op orde hebt. Een goede manier om het vertrouwen van klanten te winnen is het plaatsen van klantbeoordelingen. Door succesverhalen kom je al snel betrouwbaar over, maar ook negatieve reviews helpen. Laat zien dat je klachten oppakt en oplost.

Al enkele klanten? Gebruik deze in je marketing

Vraag klanten ook om foto’s van je producten op sociale media te plaatsen. Zo krijgen nieuwe bezoekers van je website een idee van hoe je producten er in werkelijkheid uitzien. Sociale media gebruiken zal je dropshipping-webshop überhaupt helpen.

Wanneer je een niche bepaald hebt, kun je deze opzoeken op sociale media. Bezoek bijvoorbeeld inspiratie-accounts op Instagram of Pinterest en ga deze volgen. Kijk ook of een samenwerking met accounts van andere bedrijven mogelijk is, zodat jouw producten uitgelicht worden. Ook zijn er genoeg Facebook-groepen die bij een niche passen. Zoek deze op en laat in die groepen weten dat jouw kleding-webshop bestaat. Zo trek je snel en makkelijk nieuwe bezoekers aan.

Kijk goed met welke social media-accounts of -groepen je kunt samenwerken!

Daarnaast kun je influencers benaderen met jouw kleding. Zodra zij jouw producten dragen, bereik je al snel meer mensen. Daarnaast zijn influencers vaak ook geïnteresseerd in het verkopen van een eigen merk. Wellicht kan je met hen samen een merk lanceren via jouw leveranciers, wat jij dan in jouw webshop verkoopt.

Verkoop kleding via marktplaatsen

Veel webshop-eigenaren verkopen hun producten ook op marktplaatsen, zoals Amazon of eBay. Hiermee vergroot je de afzetmarkt. Overleg met je dropshipping-leverancier of er ook opties zijn om de producten te integreren met een marktplaats. Zo bereik jij meer klanten met jouw kleding en heeft de leverancier ook een nóg grotere kans op verkoop.

Leveranciers die kleding dropshippen

Aangezien je leverancier bij dropshipping de kleding verzendt, wil je er zeker van zijn dat je leverancier betrouwbaar is. Een vaak gehoorde tip is daarom ook om als test eerst wat producten voor jezelf te bestellen. Op die manier zie je meteen wat de kwaliteit van de kleding is en doe je daarnaast ervaring op met het verzendproces. Komt alle kleding zonder schade aan? Is de levertijd van het product binnen de verwachting? Zoek ook beoordelingen hierover op voordat je definitief kiest voor een leverancier.

Ben je nog op zoek naar extra groothandels? Voor 67 dollar biedt Salehoo toegang tot duizenden dropshipping-leveranciers wereldwijd.

Klanten ontvangen het liefst hun bestelling binnen een of enkele werkdagen, maar verzendingen via een buitenlandse leverancier duren soms langer. Zeker bij dropshipping-leveranciers buiten Europa duurt het soms weken of zelfs maanden. Zorg ervoor dat de verwachte levertijd duidelijk in je webshop staat. Het selecteren van een Europese leverancier zorgt voor een korte levertijd. Wel zijn de prijzen van deze producten vaak iets duurder dan die van een Chinese leverancier.