Dropshippers

Dropshipping kleding

De meeste mensen die een webshop willen beginnen kiezen voor het online verkopen van kleding. Het is een grote markt met veel niches, leveranciers en voordelen. Er zijn zeker kansen te vinden, al is kleding niet altijd geschikt voor dropshipping.

Kleding is een miljardenmarkt

kleding dropshipping leverancierDe totale kledingmarkt in Nederland is goed voor zo’n 10 miljard euro omzet. Steeds meer daarvan verloopt online.

In de eerste helft van 2023 had driekwart van de Nederlandse bevolking van 12 jaar en ouder online kleding gekocht. Dit aantal neemt nog elk jaar toe. Dat maakt kleding een interessante markt voor nieuwe retailers, ook online.

Veel webwinkeliers die kleding verkopen doen dit via dropshipping. Het dropshippen van de producten betekent dat de leverancier deze verstuurt en jij voor je webshop zelf geen voorraad aanlegt. Hiermee bespaar je kosten en ruimte. Het starten van een dropshipping-webshop in kleding levert hierdoor minder risico’s op, al is er veel concurrentie.

Start vandaag nog een volledig aanpasbare dropshipping-webshop met Shopify, of de AI-software van DropGenius. Dankzij Spocket heb je de keuze uit ruim een miljoen populaire producten.

Kies een niche voor jouw producten

Als je een dropshipping-webshop start met een select aanbod, is het belangrijk om je te onderscheiden van concurrenten. Door de lagere marges kun je niet zo makkelijk merkkleding dropshippen. Veel succesvolle kledingwebshops richten zich daarom op een specifieke niche.

Denk aan hardloopkleding of zwemkleding. Hoe gerichter je aanbod, hoe meer kans dat je opvalt. Een webshop met alleen dames- of sportkleding is nog te algemeen. Kies bijvoorbeeld voor een niche als sokken met dierenprints of duurzame yogakleding. Onderzoek daarbij wat jouw webshop uniek maakt en waarom klanten juist jouw kleren of accessoires willen kopen.

Leveranciers die kleding dropshippen

Platforms waarmee je snel Europese groothandels ontdekt die kleding dropshippen zijn:

Orderchamp

Groothandel-aanbod met geverifieerde merken in 8 populaire categorieën zoals Home & Living, Kids en Fashion. Het platform hanteert lage aankoopdrempels en minimumafnames. Ontdek vandaag nog leuke aanvullingen of zelfs een totaal nieuw assortiment.

Spocket

Op Spocket staan grote Europese en Amerikaanse dropshipping-leveranciers. Gemakkelijk te koppelen met webwinkelsoftware van Shopify of WooCommerce. Tienduizenden retailers werken met dit platform, het aanbod is zo groot dat er altijd leuke artikelen te vinden zijn.

B2B GRIFFATI

De Italiaanse groothandel B2B GRIFFATI biedt verschillende designermerken, inclusief enkele exclusieve Europese modemerken, tegen groothandelprijzen. Met de dropshipping-plugin Sync2Fashion voeg je eenvoudig producten toe aan een Shopify-webshop. De groothandel regelt dan de opslag en verzending.

Printful

Bij Printful kun je een assortiment opbouwen door producten te bedrukken met eigen ontwerpen. Denk aan kleding, tassen, mokken en telefoonhoesjes. Printful is vooral geschikt voor dropshippers met een eigen community of fanbase, zoals influencers en bekende Nederlanders.

Salehoo

Voor 67 dollar per jaar krijg je bij Salehoo toegang tot een database met ruim 8.000 groothandels waarvan bijna de helft op basis van dropshipping levert. Als je goed zoekt kun je hier ook een leuke kleine groothandel voor Spaanse jurkjes of Italiaanse schoenen of rokjes vinden.

Aangezien je leverancier bij dropshipping de kleding verzendt, wil je er zeker van zijn dat je leverancier betrouwbaar is. Als test kun je bijvoorbeeld eerst wat producten voor jezelf  bestellen. Zo zie je meteen de kwaliteit van de kleding of het verzendproces.

Komt alle kleding zonder schade aan? Is de levertijd van het product binnen de verwachting? Zoek ook beoordelingen hierover op voordat je definitief kiest voor een leverancier. Klanten ontvangen het liefst hun bestelling binnen een of enkele werkdagen, maar verzendingen via een buitenlandse leverancier duren soms langer.

Zeker bij dropshipping-leveranciers buiten Europa duurt het soms weken of zelfs maanden. Zorg ervoor dat de verwachte levertijd duidelijk in je webshop staat. Het selecteren van een Europese leverancier zorgt voor een korte levertijd. Wel zijn de prijzen van deze producten vaak iets duurder dan die van een Chinese leverancier.

Zorg voor samenhang in je assortiment

Neem nooit zomaar het aanbod van je groothandel over maar kijk naar producten die overeenkomsten hebben. Naast een specifieke categorie aan kleding, kun je ook kijken naar het materiaal, stijl of merken.

Zoek een niche en kijk goed welke trends of mode daarin momenteel populair is.

Kijk ook welke trends er in jouw niche bestaan, en let bij het selecteren van producten op de gelegenheid waar mensen de kleding dragen.  Een webshop die pantalons én tuinbroeken verkoopt, komt al snel rommelig over.

Op deze manier krijgt je bedrijf meer samenhang. Daarnaast zien je bezoekers dat jij veel kennis hebt van de niche, omdat je precies aanbiedt waar deze consumenten behoefte aan hebben.

Hou de kledingtrends in de gaten

Het koopgedrag van klanten is in deze markt erg afhankelijk van de seizoenen. Zorg er daarom voor dat je webshop in de zomer geen winterproducten in het assortiment heeft staan. Een voordeel van dropshipping is dat je geen overtollige voorraad hebt aan het einde van een seizoen. Door in te spelen op elk seizoen kun je wel je verkoopaantallen verhogen.

Ook al focus je je op een specifieke niche, dan nog is het belangrijk om in de gaten te houden hoe de markt zich ontwikkelt. Misschien zijn er wel kleren met specifieke kleuren of patronen die het ene seizoen erg gewild zijn en het seizoen erna juist niet meer. Hou daarom in de gaten waar consumenten naar zoeken op Google. Maar ook via sociale media, zoals Pinterest of Instagram, zie je al snel terug wat binnen kleding de nieuwe trends zijn.

Dankzij dropshipping kun je snel wisselen van assortiment, en sneller inspelen op trends.

Zorg voor een goede marketingstrategie

ondergoed dropshippenConsumenten zijn vaak wantrouwend tegenover dropshipping. Dat is vaak gericht op de lange levertijden of omdat de kleding ook te koop staat op Chinese platforms waar de consument zelf kan bestellen. Als jij een Europese of zelfs Nederlandse leverancier hebt, heb jij deze nadelen niet. Maar hier moet je de klant wel eerst van overtuigen.

Laat zien dat je jouw strategie op orde hebt. Een goede manier om het vertrouwen van klanten te winnen is het plaatsen van klantbeoordelingen. Door succesverhalen kom je al snel betrouwbaar over. Ook negatieve reviews helpen. Laat zien dat je klachten oppakt en oplost.

Al enkele klanten? Gebruik deze in je marketing

Vraag klanten ook om foto’s van je producten op sociale media te plaatsen. Zo krijgen nieuwe bezoekers van je dropshipping-webshop een idee van hoe je producten er in werkelijkheid uitzien. Je kunt ook zelf accounts volgen om inspiratie op te doen.

Wanneer je een niche bepaald hebt, kun je deze opzoeken op sociale media. Bezoek bijvoorbeeld inspiratie-accounts op Instagram of Pinterest en ga deze volgen. Kijk ook of een samenwerking met accounts van andere bedrijven mogelijk is, zodat jouw producten uitgelicht worden. Ook zijn er genoeg Facebook-groepen die bij een niche passen. Zoek deze op en laat in die groepen weten dat jouw kleding-webshop bestaat. Zo trek je snel en makkelijk nieuwe bezoekers aan.

Kijk goed met welke social media-accounts of -groepen je kunt samenwerken!

Daarnaast kun je influencers benaderen met jouw kleding. Zodra zij jouw producten dragen, bereik je al snel meer mensen. Daarnaast zijn influencers vaak ook geïnteresseerd in het verkopen van een eigen merk. Wellicht kan je met hen samen een merk lanceren via jouw leveranciers, wat jij dan in jouw webshop verkoopt.

Verkoop kleding via marktplaatsen

Veel webshop-eigenaren verkopen hun producten ook op marktplaatsen, zoals Amazon of eBay. Hiermee vergroot je de afzetmarkt. Overleg met je dropshipping-leverancier of er ook opties zijn om de producten te integreren met een marktplaats. Zo bereik jij meer klanten met jouw kleding en heeft de leverancier ook een nóg grotere kans op verkoop.

Zoek je een leverancier voor kleding? Op Orderchamp vind je leveranciers van unieke kledingmerken met aantrekkelijke inkoopvoorwaarden. Spocket werkt samen met veel Amerikaanse en Europese leveranciers.

Dirkjan

Dirkjan

Dirkjan Vis is eigenaar van Zietuwel, het bedrijf achter sites als Dropshippers.nl, Ondernemen & Internet, investeerders.nl, Ecommercenews.nl en enkele andere titels.

Alle artikelen van Dirkjan